Abandonul școlar poate fi stăvilit, dacă profesorii știu să angreneze elevii și în activități în afara orelor de curs. Și asta fac cei de la Liceul Tehnologic Dimitrie Leonida, unde tinerii sunt încurajați să picteze, să facă lucrări de metaloplastie, să gândească chiar mici orașe alimentate cu energie solară.
Orele de predare a materiei trebuie să alterneze cu cele în care elevii se pot destinde. Iar la liceul industrial, copiii sunt încurajați și chiar mulțumiți că fac asta, ca o joacă. „Am realizat un proiect, sub forma unei machete, intitulat Orașul Viitorului. Am pornit de la ideea reducerii amprentei de carbon, ceea ce este necesară pentru oprirea schimbărilor climatice și reducerea poluării. Asta ne sporește interesul pentru școală. Inclusiv această machetă am realizat-o în afara orelor de școală, în care am realizat multe lucruri care ne vor ajuta în viitor și care ne sporesc interesul pentru școală”, a spus Valentin Cristian, unul dintre elevii care a participat activ la acest simpozion.
Iar alții au creat din imaginație, lucrări de artă. Unul dintre ei este Mario: „Am venit cu desenele făcute digital. Le-am desenat pe tabletă și apoi le-am printat. Îmi place să desenez, să fac metaloplastie, desen digital, diferite lucruri în domeniul artelor”.
Simpozionul dedicat educației nonformale a ajuns la ediția cu numărul 15 și este legat de consilierea și orientarea elevilor în context european. Tema din acest an vizează rolul pe care educația de acest fel poate preveni abandonul școlar. „Am ales această temă, pentru că, din păcate, deși suntem în mileniul III, societatea de pe întreaga planetă, nu doar la noi, se confruntă cu această problemă. Educația nonformală vine cu abordări noi, chiar flexibilă și completează educația formală, făcând activitățile mai atractive pentru elevi și, poate, în acest fel, își doresc să rămână mai mult la școală”, a spus Mihaela Marița, director liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida”, Petroșani.
„Dimensiunea acestei educații nonformale nu poate fi cuprinsă într-o definiție foarte clară. Este atât de amplă și, pe cât de amplă, pe atât de interesantă. Și în asta constă importanța ei. Adică, prin faptul că este interesantă, motivantă și își aduce contribuția la reducerea abandonului școlar”, a completat Robert Humel, inspector IȘJ Hunedoara.
Copiii fac diverse obiecte, chiar din șuruburi, din cleștii de la orele de practică, din bucăți de popcorn, sau materiale textile, de care sunt mândri. Sunt obiecte decorative, ori proiecte ce oricând, în viața reală, pot prinde contur.

Diana Mitrache