A bia dacă mai trece câte o garnitură de tren cu huilă spre Paroșeni și asta este singura activitate de pe calea ferată Petroșani- Lupeni.

Sunt 130 de ani de când a fost dată în folosință calea de fier și putem spune că este un paradox, în condițiile în care, în orice țară civilizată, trenul este o alternativă viabilă. Iar la noi nici trenurile zăpezii nu mai merg spre Lupeni.
Linia de cale ferată, construită pentru că s-a dezvoltat zona Văii Jiului, mineritul și, implicit a crescut populația, este acum o paragină, năpădită de buruieni, iar trenurile de marfă trec rar cu huilă spre Termocentrala Paroșeni. În acest an se împlinesc 130 de ani de când a fost dată în folosință și responsabilii CFR cred că nu ar fi lipsit de sens să fie luată în calcul, măcar la strategia de dezvoltare viitoare. Pentru că e nevoie de investiții minime.
„Este o problemă de infrastructură. Ca să fiu sincer, e și concurența groaznică pentru noi, cu transportul rutier. Trenul ar trebui să circule spre Lupeni și cu o mică investiție s-ar putea relua. Sunt necesare câteva lucrări de reparații la infrastructură, pentru că în România există acum o problemă cu viteza comercială. Mergi până undeva cu trenul, dar cu mașina fac jumătate de timp. Dacă nu ar fi diferența așa mare, foarte multă lume ar merge cu trenu și nu să ajungă în traficul rutier, și el infernal”, a spus Dorel Șchiopu, istoric, lucrător CFR Infrastructură.
Foarte puțini aleg trenul la noi, iar ruta spre Lupeni avea călători, inclusiv navetiști, plus elevii care veneau spre Petroșani, la licee. De 6 ani acest tren a fost scos din uz și calea ferată a rămas de izbeliște, pentru că numai cărbunii mai pleacă de la Lonea sau Livezeni, spre Paroșeni. Iar asta, în condițiile în care, pe vremea de glorie a mineritului, garniturile cu huilă puteau fi observate constant.
„În 1989 circulau 15, 16 trenuri de câte 35 de vagoane, zilnic, spre Mintia. Nu mai spun că erau 11 milioane de tone de huilă. Acum nu mai merge niciun tren spre Mintia, cu cărbune din Valea Jiului. Calea Ferată Simeria –Petroșani, inițial, a fost proiectată Simeria- Vulcan, pentru că atunci la Vulcan era centrul administrativ al Văii. Iar pe la Baru Mare au văzut că sunt probleme deosebite să străpungă dealul pe la Dealul Babii și chiar a primit un premiu de vreo 20 de coroane, inginerul care a propus să ocolească pe la Bănița, Peștera Bolii, Petroșani. Atunci s-a pus și problema unei linii spre Lupeni, care s-a finalizat în 1892. Este important că viața minerilor și a CFR-iștilor a fost strâns legată și în comun au avut și greutățile prsupusxe de munca lor, dar și o
solidaritate profesională deosebită”, a mai povestit istoricul Dorel Șchiopu.
Nici Trenurile Zăpezii nu au mai trecut pe la noi, deși inițiatorul legii prin care acestea trenuri treceau pe aici a fost chiar senatorul de la vremea respectivă Haralambie Vochițioiu, din Valea Jiului. Așa că linia, la 130 de ani, arată deteriorată, este rar folosită și singura variantă să ajungi la Petroșani, din Vestul Văii Jiului este transportul cu maxi-taxi.
Diana Mitrache