• 4 şoferi din 10 întâlnesc zilnic în trafic şoferi care fac zig-zag-uri (schimbă benzile foarte des, de obicei brusc sau agresiv);
• 1 şofer din 4 se mută aproape de fiecare dată de pe o bandă pe alta, dacă pe banda pe care se află circulaţia este mai lentă. Timpul „câştigat” în urma acestei manevre este estimat, în majoritatea cazurilor, la sub 10 minute;
• Doar 3 șoferi români din 10 respectă, de obicei, limita de viteză atunci când circulă în oraș, numărul scăzând la 2 din 10 atunci când vorbim de circulația în afara localităților;
• Şoferii care circulă peste limita de viteză încurcă mai mult traficul decât cei care circulă mai lent, în opinia participanţilor la sondaj;
• Ediţia a VIII-a a campaniei naţionale de siguranţă şi prevenţie rutieră FII TREAZ LA VOLAN! a ajuns la final.

Doar 3 șoferi români din 10 respectă, de obicei, limita de viteză atunci când circulă în oraș, arată un sondaj realizat în cadrul campaniei naţionale de siguranţă şi prevenţie rutieră FII TREAZ LA VOLAN!, la care au participat 8.931 de respondenţi, dintre care 8.225 de şoferi.
Mai mult, aproape 1 conducător auto din 4 se mută aproape de fiecare dată de pe o bandă pe alta, dacă pe banda pe care se află circulaţia este mai lentă. Majoritatea celor care apelează la această manevră estimează – fără a măsura concret – că timpul „câştigat” este de sub 10 minute. În
realitate, “economia” de timp este, de cele mai multe ori, neglijabilă şi nu justifică riscurile.
Sondajul a evaluat
atitudinile şi percepţiile conducătorilor auto în ceea ce priveşte o serie de comportamente care cresc riscul unui accident rutier, dar care, în pofida acestui lucru, sunt des întâlnite în trafic. Cercetarea a fost realizată în cadrul
proiectului FII TREAZ LA VOLAN!, ajuns în acest an la ediţia a VIII-a.

S chimbarea agresivă a
benzilor – un obicei periculos în trafic
Aproape 4 şoferi din 10 (36% dintre participanţii la sondaj) întâlnesc zilnic în trafic şoferi care fac zig-zag-uri (schimbă benzile foarte des, de obicei brusc sau agresiv), iar 33%, de câteva ori pe săptămână, arată rezultatele sondajului. De asemenea, 1 şofer din 2 (50% dintre respondenţi) consideră că aceşti conducători auto încurcă foarte mult traficul, iar 28%, destul de mult.
Întrebaţi dacă, aflaţi pe o bandă unde maşinile se deplasează mai încet decât pe cealaltă bandă, se mută pe banda care „merge” mai repede, aproape 1 şofer din 4 (24% dintre respondenţi) a declarat că face acest lucru de fiecare dată, iar 33% – destul de des.
Motivul principal
pentru care fac acest lucru, votat de 50%
dintre şoferii care aleg să schimbe banda, este legat de faptul că „nu le place să piardă timpul în trafic, indiferent dacă se grăbesc undeva sau nu”.
Cât timp câştigă conducătorii auto
schimbând banda „lentă” cu cea pe care se circulă mai repede? 25% dintre respondenţi câştigă „sub 5 minute”, iar 23%, „între 5 – 10 minute”. De asemenea, 15% estimează între 10 – 15 minute, doar 11% consideră că timpul câştigat este de peste 15 minute, iar 27% nu ştiu sau au preferat să nu răspundă. Este
important de menţionat, însă, că în 80% din cazuri, timpul indicat a fost doar estimat, nu şi măsurat efectiv. În realitate, luând în considerare vitezele de deplasare din oraş şi distanţele parcurse, “economia” de timp în urma unor astfel de manevre este, de cele mai multe ori, neglijabilă şi nu justifică riscurile.

C um merg șoferii români în oraș versus în afara orașului?
Atât în oraș,
cât și în afara acestuia, conducătorii auto au tendința de a merge mai repede decât ar trebui şi de a depăşi limita de viteză, fenomenul fiind mai pronunțat, așa
cum era de așteptat, pe drumurile din afara localităților. Astfel, dacă atunci când conduc în oraș, 32% dintre șoferii participanți la sondaj au declarat că respectă limita de viteză, în schimb, când circulă în afara orașului, doar 23% mai fac acest lucru.
Conform rezultatelor sondajului, în oraș, 45% dintre șoferi circulă, de obicei, uşor mai repede (cu maxim 10 km/h peste limita de viteză), iar 19% merg repede, adică cu cel puțin 10 km/h peste
limita de viteză. Comparativ, în afara localității, 41% merg ușor mai repede (cu maxim 10 km/h peste limită), în timp ce 34% merg repede (cu cel puțin 10 km/h peste limită).

Ș oferii care merg prea încet și șoferii care merg prea repede – cine încurcă mai mult traficul?
Și conducătorii auto care se deplasează prea repede, dar și cei care merg mult prea încet pot pune probleme în trafic. Care categorie, însă, reprezintă un pericol mai mare, în opinia participanților la sondaj?
Şoferii consideraţi „mai lenţi” de ceilalţi participanţi la trafic par să fie prezenţi preponderent pe drumurile intravilane. 41% dintre respondenți au declarat că întâlnesc în fiecare zi șoferi care „merg prea încet” în traficul din oraș, iar 30%, de câteva ori pe săptă­mână. În afara oraşului, doar 27% dintre conducătorii auto menţionează că întâlnesc astfel de şoferi în fiecare zi, iar alţi 27%, de câteva ori pe săptămână.
Pe de altă parte, conducătorii auto care se deplasează prea repede par să fie prezenţi într-o măsură mai mare în trafic şi, la rândul lor, sunt mai întâlniţi tot în zonele intravilane. 63% dintre participanţii la sondaj au declarat că întâlnesc zilnic, în traficul din oraş, şoferi care „merg prea repede”, iar 25%, de câteva ori pe săptămână. În afara oraşului, 47% dintre respondenţi întâlnesc
zilnic astfel de şoferi, iar 27%, de câteva ori pe săptămână.
Conducătorii auto „prea lenţi” sunt percepuţi drept o problemă mai degrabă în afara localităţilor. 17% dintre respondenţi sunt de părere că şoferii care merg prea încet încurcă „foarte mult” traficul din oraş (iar 29% – „destul de mult”) , în timp ce 27% consideră că aceştia încurcă „foarte mult” traficul din afara localităţilor (cu 27% – „destul de mult”). Pe de altă parte, 12%, respectiv 13% dintre respondenţi sunt de părere că aceştia nu încurcă deloc traficul din oraş, respectiv din afara localităţilor.
Pe de altă parte,
şi şoferii care depăşesc limitele de viteză sunt percepuţi drept
problematici. 25% dintre participanţii la sondaj consideră că şoferii care merg prea repede încurcă foarte mult traficul din oraş, iar 31%, „destul de mult”, în timp ce 23% consideră că aceştia încurcă foarte mult
traficul din afara localităţilor, iar 26%, destul de mult. Pe de altă parte, 13%, respectiv 21% dintre respondenţi sunt de părere că aceştia nu încurcă deloc traficul din oraş, respectiv din afara localităţilor.
Adina TUDOR