Nu mai mult de 75 de oameni au rãmas la Societatea de Închideri de Mine din Valea Jiului, cea care s-a închis la 31 decembrie 2019, dupã ce a gestionat închiderea minelor considerate neviabile, în urma unei analize controversate.
Mina Paroseni si Uricani au fost ultimele care si-au încetat acum activitatea si, din aceastã primã lunã a anului 2020, începe demolarea la suprafatã si închiderea spatiilor din subteran.
Începând cu data de 1 ianuarie 2020, cele douã exploatãri de cãrbune din Valea Jiului au întrat într-o nouã etapã a procesului de închidere si ecologizare. Acest lucru înseamnã cã se vor încheia toate activitãtile din subteran, vor fi închise toate cãile de acces în subteran si vor fi demolate toate clãdirile de la suprafatã.
„Amplasamentele celor douã exploatãri miniere vor fi predate antreprenorului, Castrum, mai exact si se vor desfãsura doar activitãti de valorificare a activelor pe care le avem puse pe Bursa de Mãrfuri, ori urmeazã sã fie puse acolo, dar vor fi întocmite si documentele ce prevãd lucrãrile ce se vor face, atât în incintele principale, cât si pe haldele de steril, sau acolo unde mai avem si incinte exterioare, cum e la Uricani, putul est”, explica, la finele anului trecut, Petre Drãgoescu, directorul tehnic al SNIM.
Pânã acum s-au fãcut ultimele lucrãri de închidere în subteran. Potrivit specialistilor, se închid ferestrele digurilor de rezistentã, asa încât la finalul anului si-au încetat activitatea toate masinile de extractie. Toate constructiile speciale fãcute de mineri ca sã fie în sigurantã pe perioada exploatãrii huilei, vor fi si ele demolate si spatiul va fi umplut cu piatrã, procedeu numit rambleere. Potrivit Ministerului Energiei, SNIM a avut scopul de a închide minele si a exploata cãrbunele din spatiile ce erau deschise.
Scopul principal al activitãtii Societãtii Nationale de închideri Mine Valea Jiului S.A. a fost „producerea cantitãtii de huilã energeticã preconizatã pânã la epuizarea rezervelor deschise în vederea asigurãrii unei lichidãri organizate a activitãtii, în conditii de legalitate si pentru atenuarea consecintelor sociale si regionale ale închiderii. Acesta presupune efectuarea lucrãrilor de închidere în conditii de sigurantã a personalului si a zãcãmântului, cât si ecologizarea perimetrelor în conformitate cu Planul de închidere si Proiectul Tehnic de închidere si Ecologizare, aferent Sucursalei Mina Petrila, Sucursalei Mina Paroseni si Sucursalei Mina Uricani.
Ca urmare a obligatiilor asumate de România fatã de Uniunea Europeanã referitoare la închiderea minelor de cãrbune neviabile precum si a conditiilor stricte de mentinere în functionare a minelor de cãrbune, în contextul noilor reglementãri europene care prevãd reducerea sprijinului pentru minele de cãrbune necompetitive, având în vedere Decizia 787/2010/UE a Consiliului privind ajutorul de stat acordat pentru facilitarea închiderii minelor necompetitive si Decizia C(2012) 1020 final a Comisiei Europene pentru autorizarea ajutorului de stat, s-a înfiintat Societatea Nationalã de Închideri Mine Valea Jiului SA”, se aratã pe site-ul ministerului de resort.
Societatea de Închideri de Mine Valea Jiului a fost înfiintatã, potrivit OUG 84/2011, în conformitate cu Decizia CE din 10 decembrie 2010, iar productivitatea acestor mine reiese clar din tabelele întocmite de specialistii societãtii.
Obiect de activitate: Cod CAEN 0510 – Extractia carbunelui superior (PCS=>23865 kJ/kg)
Capital social: 228.495.330 lei
Pondere ME in capitalul social: 100%
Rezultat net 2018: – 227.777 lei
Cifra de afaceri rezultata in 2018: 1.881.049 lei
Societatea de Inchideri de Mine Valea Jiului a fost infiintata, potrivit OUG 84/2011, in conformitate cu Decizia CE din 10 decembrie 2010, iar productivitatea acestor mine reiese clar din tabelele întocmite de specialistii societatii.
În data de 22 februarie 2012, Comisia Europeanã a autorizat România sã acorde, din fondurile publice, un ajutor de aproape 1,17 miliarde lei, aproximativ 270 de milioane de euro, în vederea închiderii minelor de cãrbune necompetitive din cele trei unitãti detinute de CNH.
Diana Mitrache