O NOUĂ OPORTUNITATE ECONOMICĂ PENTRU JUDEȚUL HUNEDOARA

O zi importantă pentru județul Hunedoara! Parlamentul României a adoptat astăzi cu 175 de voturi favorabile (48 împotrivă și 30 de abțineri) proiectul de lege privind transferul imobilelor aferente fostei căi feroviare Deva-Brad în administrarea unităților locale, pe care l-am depus în prima parte a anului în calitate de inițiator principal. Vorbim despre 833.177 m2 de teren abandonat, pe care nu mai există nici urmă de cale ferată, acesta urmând să ajungă în administrarea municipiului Brad și al comunelor Șoimuș, Luncoiu de Jos, Vălișoara și Băița din județul Hunedoara. Aceste unități administrativ-teritoriale urmează să se asocieze și să contureze un proiect turistic de mare anvergură, în urma căruia vor avea de câștigat toții cetățenii din zona de nord a județului.

  Administrațiile locale din zonă au subliniat în mai multerânduri potențialul turistic al rutei abandonate, prezentându-și deschiderea și disponibilitatea pentru preluarea și valorificarea acesteia. Traseul este unul spectaculos, care poate aduna turiști din județ și din țară pentru drumeții și diverse sporturi. Este un pas normal, având în vedere închiderea activității miniere și siderurgice din zonă. Este nevoie de alternative eficiente și durabile, iar amenajarea unui traseu turistic pe această rută poate contribui semnificativ la dezvoltarea economică a comunității.

  Construcţia liniei de cale ferată Deva-Brad a început în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în anul 1940. Evreii și prizonierii de război sovietici sunt cei care au trudit, la început, pentru construcția căii ferate, finalizată în propoție de 60% la finalul războiului. Însă, relieful rutei a prezentat foarte multe probleme de ordin tehnic, construcția fiind abandonată în anul 1946.  

  În anul 1976, autoritățile au reluat constucția și au conturat un mare proiect de infrastructură. Opt ani mai târziu, lucrările erau finalizate, acest lucru fiind văzut ca o mare realizare. Cu mare fast, linia feroviară a fost inaugurată în 11 decembrie 1987, când primul tren de călători care a pornit din Deva a ajuns, după o oră şi 35 de minute, în Brad. Zece ani mai târziu, în 1997, din cauza unor calamități linia feroviară s-a închis pe segmentul Păuliș Lunca-Brad.

  Pe această cale, doresc să le mulțumesc doamnei primarCamelia Bedea (Vălișoara) și domnilor primari Florin Cazacu(Brad), Irimie Mihai Gabriel (Șoimuș), Călin Dorin Dud (Luncoiu de Jos), Damian Diniș (Băița) și le doresc multsucces în realizarea proiectului. Totodată, mulțumesc colegilorparlamentari care au înțeles importanța acestui proiectlegislativ și au votat pentru dezvoltarea județului Hunedoara.

Natalia-Elena INTOTERO

Deputat PSD Hunedoara

Președintele Comisiei pentru învățământ