P rofesorii de la palatele si cluburile copiilor pierd statutul de cadru didactic, potrivit proiectului de lege a Învățământului. Aceștia vor putea rămâne în cadrul instituțiilor nou formate ca funcționari – cadru didactic. Cluburile copiilor au demarat o petiție prin care se opun descentralizării.

”În data de 12 iulie 2022, Ministerul Educației a propus un proiect pentru Legile Educației. Prin aceste proiecte de legi se urmărește ca, prin descentralizare, să dispară educația nonformală odată cu trecerea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportiv Școlare sub administrarea Consiliilor locale din Unitățile Administrativ Teritoriale, acestea neavând puterea financiară necesară finanțării unei astfel de activități. Mai mult se urmărește scoaterea din sistemul educațional a personalului didactic din aceste instituții și transformarea acestora într-un fel de funcționari publici, asta deși aceste persoane au participat la concursuri de titularizare, grade didactice și cursuri de perfecționare”, arată petiția inițiată Cosmin Kiss, directorul Clubului Copiilor Valea Jiului.
Proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar, pus în dezbatere publică săptămâna trecută prevede la „Art. 213 alin. (3) Palatul Național al Copiilor, palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare se organizează şi funcţionează ca instituţii publice în subordinea Consiliului General al municipiului Bucureşti/consiliilor locale, având personalitate juridică, instituții care desfășoară activități extrașcolare/ cu program sportiv suplimentar”.
La art. 215 din proiectul menționat anterior sunt menționate următoarele: ”(9) Personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor,
respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi pierde calitatea de personal didactic, dar îşi păstrează dreptul,
pentru o perioadă de 10 ani de la momentul
transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi
didactice/catedre vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

”Prin semnarea acestei petiții dorim să susțineți următoarele:
1. Desființarea Titlului IV Dispoziții privind descentralizarea activității extradidactice din Proiectul de Lege a Educației;
2. Introducerea în Titlul I, Capitolul IV, Secțiunea 12 – Învățământ nonformal (extrașcolar) Palate, Cluburi ale copiilor și Cluburi Sportiv Școlare;
3. Păstrarea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportiv Școlare ca parte din rețeaua școlară și se află în subordinea Ministerului Educației, de asemenea patrimoniul acestor instituții de învățământ extrașcolar să aparțină tot Ministerului Educației;
4. Personalul angajat la Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportiv Școlare este didactic(didactic de predare și didactic auxili­ar) și nedidactic, plătit de către Ministerul Educației asemeni unităților de învățământ formal;
5. Desfășurarea activității educative extrașcolare nonformale se face în Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportiv Școlare. Activitatea nonformală este parte în sistemului românesc de educație alături de învățământul formal;

6. Toți elevii, copiii și tinerii trebuie să aibe șanse egale la educație
și de asemenea să
beneficieze de EDUCAŢIE EXTRAȘCOLARĂ NONFORMALĂ GRATUITĂ prin Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportiv Școlare.
STOP DESCENTRALIZĂRII ÎN EDUCAȚIE! PALATELE, CLUBURILE COPIILOR ȘI CLUBURILE SPORTIV ȘCOLARE TREBUIE SĂ APARȚINĂ
MINISTERULUI EDUCAȚIEI! SUSȚINE ȘI TU”, mai arată petiția.
Monika BACIU