Ministerul Educației arată că nu se vor desființa cluburile copiilor. Reacția vine în urma controverselor care au avut loc în mediul online.

”Proiectul Legii învățământului preuniversitar trebuie să pună în aplicare politicile naționale privind descentralizarea, potrivit Strategiei generale de descentralizare (adoptată în anul 2017). Începând cu anul 2025, Ministerul Educației va putea, prin consultare publică, să inițieze legislația specifică, astfel încât Palatul Național al Copiilor, palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive să se organizeze și să funcționeze ca instituţii publice în subordinea Consiliului General al municipiului Bucureşti/consiliilor locale, cu personalitate juridică, pentru desfășurarea activităților extrașcolare/cu program sportiv suplimentar.
Personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi păstrează dreptul, pentru o perioadă de 10 ani de la momentul transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi didactice/catedre vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
Terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea Palatul Naţional al Copiilor, palatele copiilor şi cluburile copiilor, cluburile sportive şcolare vor fi trecute din domeniul public al statului în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale în a căror rază teritorială își desfășoară activitatea, prin hotărâre a Guvernului, sub condiția păstrării destinației inițiale, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la momentul transferului și a schimbării regimului juridic al domeniului public.
În termen de doi ani de la intrarea în vigoare a legii, Ministerul Educației va iniția actele normative pentru reglementarea transferului de competențe și de patrimoniu. În prezent și până la elaborarea legislației de reglementare a transferului de competențe: Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti funcționează ca unitate conexă, în subordinea Ministerului Educației. Palatele şi cluburile copiilor funcționează ca unităţi conexe pentru activităţi extraşcolare în subordinea DJIP. Palatele şi cluburile copiilor funcționează în baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor care oferă activitate extraşcolară aprobat prin OMECTS nr. 5.567/2011, cu modificările și completările ulterioare. Finanţarea cheltuielilor privind palatele şi cluburile copiilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei. Palatele şi cluburile copiilor pot să fie finanţate şi de autorităţile administraţiei publice locale. Terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea palatelor şi cluburilor copiilor şi elevilor fac parte din domeniul public judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti şi sunt în administrarea consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. Celelalte componente ale bazei materiale rămân de drept în proprietatea acestora şi sunt administrate de către consiliile de administraţie ale acestora. Terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea Palatul Naţional al Copiilor fac parte din domeniul public al statului şi sunt administrate de Ministerul Educaţiei. Terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea palatele şi cluburile elevilor, cluburile sportive şcolare, ale căror cheltuieli curente şi de capital se finanţează de la bugetul de stat, fac parte din domeniul public al statului şi sunt administrate de Ministerul Educaţiei, prin DJIP şi prin consiliile de administraţie ale acestor unităţi. Profesorii din palatele şi cluburile elevilor, profesorii-antrenori în cluburile sportive şcolare și antrenorii din cluburile sportive şcolare, din palatele şi din cluburile copiilor își păstrează funcțiile de cadre didactice de predare. Pentru profesorii din palatele şi cluburile elevilor, profesorii-antrenori și antrenorii în cluburile sportive școlare se aplică prevederile incidente celorlalte categorii de cadre didactice cu privire la constituirea normei didactice. Proiectul legii precizează în mod clar aspectele de mai sus la articolele 213-216”, arată Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației.
Reacțiile nu au întârziat să apară
Clubul Copiilor Valea Jiului a ieșit cu o nouă poziție.
”Palatele și cluburile elevilor vor fi date în grija consiliilor locale. Dascălii din aceste instituții își vor pierde statutul de profesor.
Notă cu privire la postarea din presă a ministrului Sorin Câmpeanu, din 18.07.2022, cu titlul: „Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare nu se desființează!”
În postarea pe Facebook a domnului ministru Sorin Câmpeanu se precizează că Palatele și Cluburile Copiilor nu se desființează, ci ele vor fi subordonate consiliilor locale la intrarea în vigoare (2025) a proiectului de lege propus de Ministerul Educației.
Readucem aminte faptul că primăriile și consiliile locale sunt instituții de administrație publică care nu au ca scop principal și nici specialiști în educația formală sau nonformală. Pornind de la această premisă, nu considerăm oportun faptul că Palatele și Cluburile Copiilor vor fi trecute în subordinea acestora, în timp ce creșele, de exemplu, au fost preluate de Ministerul Educației, în acest an.
De asemenea, observăm că cea mai mare parte a textului publicat de ministrul educației se referă la actualul statut al cadrului didactic din Palate și cluburi, care are, momentan, toate drepturile, asemenea celui din învățământul formal. Dar acest statut este valabil doar până la intrarea în vigoare a proiectului de lege propus de Ministerul Educației, din 2025, conform proiectului de lege. (…) Personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi pierde calitatea de personal didactic, dar îşi păstrează dreptul, pentru o perioadă de 10 ani de la momentul transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi didactice/catedre vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
Aceste precizări ale ministrului nu fac decât să dezinformeze opinia publică. Da, profesorii din aceste instituții care se ocupă cu educația nonformală își vor păstra statutul de profesor atât timp cât se vor transfera în învățământul formal, adică vor fi nevoiți să plece de pe aceste posturi didactice, pentru care au susținut examene întocmai celor din învățământul formal. Această condiționare este o constrângere a actului educațional, existând mai multe riscuri: 1. profesorii din Palatele și Cluburile Copiilor să migreze înspre învățământul formal, caz în care aceste instituții își vor pierde calitatea de instituții educaționale, 2., cei care vor rămâne pierd statutul de profesor și toate examenele/gradele susținute și 3., în instituțiile de educație nonformală, Palate și Cluburi ale copiilor, se creează premisa accesului unor persoane necalificate la actul de predare.
Propunerile Ministerului Educației pe partea de educație nonformală, în cadrul proiectului de lege România Educată, nu sunt conforme cu titlul proiectului de lege, mai mult, îl contrazic. Inadvertențele acestui proiect de lege indică faptul că la alcătuire sa nu au fost consultați și reprezentanți ai Palatelor și Cluburilor Copiilor din țară, și nici nu s-a făcut un studiu de impact asupra actului educativ. Considerăm că măsurile coercitive la adresa profesorilor din aceste instituții de educație nonformală subminează statutul acestora și vor avea repercusiuni în timp asupra educației și a viitoarelor generații de elevi.
Prin încălcarea drepturilor profesorilor, câștigate prin concurs, se încalcă drepturile copiilor și adolescenților la educație. Prin frecventarea cursurilor acestor instituții, elevii au șansa de a se descoperi și a se dezvolta armonios, de a face performanță, de a petrece timp liber într-un mediu educațional controlat. Prin descentralizare, aceste instituții vor dispărea: prin migrarea personalului, prin lipsa standardului de calitate și, odată cu ele, va dispărea șansa copiilor cu posibilități materiale reduse la educație extrașcolară/nonformală.
În concluzie, declarațiile recente din presă sunt asemenea replicilor unui personaj cunoscut din opera lui Caragiale: „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”. Cu alte cuvinte, Palatele și Copiilor din țară nu se desființează, dar, de fapt, prin prisma noii legi a învățământului, riscă să piardă statutul de instituții de educație, adică exact scopul pentru care există”, arată Clubul Copiilor Valea Jiului.
Monika Baciu