Ce este un Geoparc Internațional UNESCO? Care este rolul lui în dezvoltarea Țării Hațegului? Au fost doar două dintre întrebările la care au trebuit să caute răspunsuri echipa de studenți și cadre didactice de la Universitatea din București. Geologi, geografi, filozofi au participat la o practică multidisciplinară.
Programul de practică din acest an și-a propus să-i provoace pe studenți să se familiarizeze cu cele mai noi abordări practice în etica dezvoltării durabile a unei microregiuni cum este
geoparcul. Studenții au colectat date direct din teren și au avut posibilitatea să discute cu membrii echipei, cu partenerii și cu voluntarii Geoparcului Internațional UNESCO Țara Hațegului.
Andrada și Alexandra sunt studente la Facultatea de Filosofie și au venit în această practică cu o oarecare teamă. Credeau că se va vorbi mult despre roci, sau pietre cum le spun ele, despre fosile și timp geologic cu care nu erau deloc
familiarizate. Când s-a lăsat descoperit la fața locului, Geoparcul s-a dovedit a fi cu totul altceva decât și-au imaginat.
„Până să ajung, eu mă raportam așa, cu foarte multă curiozitate, și cu o întrebare de tipul, vai dar ce o să fac eu de la Filosofie cu oameni de la Geologie? Ei știu despre ce se întâmplă acolo, știu despre pietre, eu nu știu așa multe despre Științele Pământului. Ce o să fac eu, cu ce o să contribui? Și, între timp, mi s-a părut că am cu ce să contribui, chiar dacă sunt de la Filosofie. De fapt fiecare poate contribui, indiferent de studiile pe care le-a făcut, pentru că aici nu e doar despre pietre, e despre mai multe povești. E, așa, o împletitură de povești, povestea pietrelor cu povestea oamenilor. Și, din ce am observat la discuțiile de grup, e foarte interesant să vezi din câte unghiuri poți să privești dezvoltarea comunitară”, afirmă Andrada Stanciu, studentă la masterul de Etică Aplicată în Societate, Afaceri și Organizații de la Facultatea de Filosofie a Universității din București.
„Mi se pare interesant că nu este o tabără de geologie, cum credeam. Nu este doar despre asta și pretextul acesta de Științele Pământului sau de analiză a epocilor prin care Pământul a trecut, se concentrează pe anumite valori. Și cred că punctul central nu este studierea pietrelor, ci mai de grabă valorile care se reflectă în mai multe ipostaze, în mai multe domenii. E interesant cum dezvoltarea durabilă aduce laolaltă atât de multe, atât de mulți oameni” consideră Alexandra Podea, studentă la masterul de Istoria și Circulația Ideilor Filosofice de la Facultatea de Filosofie a Universității din București.
Andreea, studentă la Facultatea de Geografie a fost impresionată de legăturile și interacțiunile dintre oamenii locului și s-a bucurat să descopere Geoparcul drept un laborator în care experimentează materiile studiate.
„Eu vin de la Facultatea de Geografie, Știința Mediului mai exact, și am făcut și fac în continuare tot felul de materii care includ informații specifice unui Geoparc. De la geologie, la hidrologie, meteorologie, partea de mediu cu case sustenabile și protecția mediului și, evident, geografia generală”, spune cu
entuziasm Andreea Marin, studentă în anul III licență, la Știința Mediului de la Facultatea de Geografie.
Este pentru al doilea an când studenți de la Universitatea din București vin să facă studii aplicate în Geoparc. Anul trecut deplasarea lor s-a făcut în cadrul programului CIVIS – Open Labs, iar studenții și cadrele didactice au fost doar de la facultăți ale Universității din București axate pe studiul Științelor Pământului. De data aceasta, Geoparcul s-a dovedit teritoriul propice pentru studiul interdisciplinar și pentru o experiență aparte.
„A fost provocatoare pentru că în primul rând tot geoparcul e o provocare intelectuală, culturală, științifică și mai ales umană. A fost provocatoare în al doilea rând pentru că au fost împreună studente și studenți de la Facultatea de Geologie și Geofizică de la Facultatea de Geografie și de la Facultatea de Filosofie. Și, în al treilea rând, a fost provocatoare pentru că programul a fost intens, variat și a trebuit cumva să extragem de aici ideile fundamentale”, apreciază Constantin Vică, lector la Facultatea de Filosofie a Universității din București, coordonator al masterului de Etică Aplicată.
Experiența practicilor studențești din ultimii doi ani și mai ales reacțiile participanților dovedesc că Geoparcul este teritoriul care se adaptează perfect la studiul universitar multidisciplinar, la nivel național și internațional.
„Cred că e cel mai bun cadru. Geoparcul e foarte bine definit teritorial, are parteneriate, are la bază cercetări multidisciplinare și asta înseamnă rezultate și, foarte important, are la bază o experiență de lucru cu comunitățile de 20 de ani. Și, bineînțeles, geoparcul are o echipă profesionistă care îi ajută pe studenți și pe profesori să descopere activitățile, rezultatele activităților și mai ales impactul în comunitate și la nivel național și internațional, în același timp. Din discuțiile de până acum și din reacțiile participantilor reiese că acest tip de practici multidisciplinare ar trebui continuate prin școli de vară și ne propunem să organizăm anul viitor o școală de vară cu studenți din diverse domenii ale Universității din București, Dar mai ales ne gândim să organizăm o școală de vară internațională în cadrul Consorțiului CIVIS”, consideră Alexandru Andrășanu, coordonatorul programului de practică și director al Geoparcului Internațional UNESCO Țara Hațegului.
Înainte de sosirea în Geoparc, studenții au participat la o serie de webinarii care să îi ajute să se familiarizeze cu conceptul de Geoparc. În perioada următoare ei vor realiza un raport de cercetare, pe baza datelor colectate și analizate. Raportul va cuprinde o analiză critică a obiectivelor și rezultatelor Geoparcului.
Prezența în Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului a studenților și cadrelor didactice de la cele trei facultăți s-a desfășurat în cadrul proiectelor finanțate de Universitatea din București pentru aplicații practice.
Adina POPA