În iulie 2014 un avion de mici dimensiuni avea sã fie avariat în urma unei aterizãri fortate pe un teren cu lucernã din Deva. Pilotul a scãpat teafãr desi avionul a lovit un copac înainte de a ajunge la sol în urma aterizãrii fortate.
La patru ani de zile de la demararea investigatiei incidentului în urma cãruia un avion de mici dimensiuni s-a prãbusit la Deva, anchetatorii au ajuns la o concluzie privind cauzele accidentului. Astfel, specialistii Centrului de Investigatii si Analizã pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) au concluzionat cã oprirea bruscã a motorului avionului tip Tecnam P2004 Bravo a dus la prãbusire. Accidentul a avut loc în 6 iulie 2014, la Aeroclubul Teritorial ”Constantin Manolache” din Deva, iar pilotul avea intentia de a efectua un zbor particular în zona aerodromului. ”Pilotul a luat decizia efectuãrii unei aterizãri de urgentã pe un teren cultivat cu lucernã. Acesta a pus aeronava în picaj, efectuând un viraj strâns la dreapta, cu o pantã accentuatã pentru mentinerea vitezei, timp în care aeronava a pierdut înãltime, ajungând la aproximativ 16 de metri deasupra solului. La iesirea din viraj aeronava a lovit cu jamba de bot vârful unui copac aflat pe traiectorie. La aterizare, aeronava a luat contact cu solul pe trenul principal, iar dupã un rulaj scurt, în momentul în care jamba de bot a luat contact cu solul, aceasta s-a rupt, iar aeronava a capotat”, aratã raportul CIAS. Pilotul de 47 de ani, aflat la mansa avionului de mici dimensiuni, a scãpat ca prin minune cu doar câteva zgârieturi si nu a avut nevoie de îngrjiri medicale. Motorul aeronavei a fost expertizat la sediul Franz Aircraft Engines, atelier autorizat EASA Part 145 de o comisie de specialisti. Acestia au inspectat sistemul de alimentare al motorului si au constatat cã aeronava nu era dotatã cu o pompã electricã de alimentare, asa cum recomandã producãtorul motorului Rotax. Pilotul avea licenta validã pentru a conduce aeronave ultrausoare însã avionul nu era omologat.
Maximilian Gânju