Î n ultima lună a anului trecut a fost aprobată legea privind dreptul la girofar pentru serviciile Salvamont din România. Este o reparație necesară adusă legii, spun salvamontiștii hunedoreni, care nu au avut nevoie să folosească
girofarul deocamdată, dar care s-au instruit să știe exact cum și când poate fi pus în funcțiune girofarul.

Salvamont a fost acreditat ca serviciu de urgență și salvare medicală, iar, în luna decembrie 2022, Camera Deputaților a aprobat ca mașinile să poată folosi girofare. Este o izbândă, spun salvamontiștii din România, după 8 ani în care s-a tot cerut acest lcuru, dat fiind faptul că intervențiile nu au loc doar pe munte și pentru că distanțele sunt mari. „Încă nu am avut intervenții la care să folosim girofarele, dar este o îndreptare a legii. Noi
suntem în sistemul 112, ne deplasam cât puteam noi de repede, la câte un eveniment, dar mai luam și amenzi de circulație, pentru viteză, ceea ce nu mi se pare corect. Acum, însă, legea a ieșit, e votată, e promulgată și putem folosi semnalele acustice, cu respectarea
anumitor norme”, a precizat Ovidiu Bodean, șef Salvamont Hunedoara.
Prin actul normativ aprobat se corelează prevederile legale potrivit cărora structurile Salvamont, ca servicii de salvare și urgență medicală, coordonate administrativ de către Consiliile județene și locale, pot achiziționa, deține și utiliza legal autospeciale de intervenție și ambulanțe – dotate din fabricație și omologate cu mijloace de semnalizare acustică și luminoasă. Așa că salvamontiștii au fost și instruiți în prima lună din 2023.
„Am avut, zilele trecute, o întâlnire cu reprezentanții Inspectoratului de Poliție, Serviciul Circulație Rutieră, la acre am adunat toți băieții care4 au
permise de conducere și am dezbătut și am lecturat legea privind circulația pe drumurile publice, folosind girofarul. Eu zic că am învățat multe, a fost o lecție și sper să nu avem prea multe incidente”, a mai spus Ovidiu Bodean.
Într-un județ cum este Hunedoara, cu cele mai multe arii naturale protejate și mii de turiști care urcă pe munți, fie vară, fie iarnă, salvamontiștii au cerut, în repetate rânduri, să poată folosi
girofarul.
Echipele salvamont se află în munte, dar sunt și situații în care oamenii se rătăcesc sau se accidentează pe trasee diferite de zonele schiabile sau unde sunt stațiuni cu posturi fixe, iar drumul spre acele locuri este străbătut cu mașinile. Doar că salvatorii montani deși sunt incluși în structurile ce răspund la 112, nu puteau folosi
girofare, nici semnale acustice și, nu o dată, salvamontiștii au fost amendați că au depășit viteza legală, în drum spre locul în care un rănit, sau mai mulți, așteptau să fie salvați.
Diana Mitrache