Mii de oameni au vizitat trenul regal în cele câteva ore cât a fost garat în Statia CFR Petrosani, un record de vizitatori care i-a fãcut pe însotitorii garniturii sã spunã cã, probabil,  a venit toatã Valea Jiului sã îl vadã. Pentru cei mai multi a fost suficientã o fotografie ca sã tinã minte momentul toatã viata. Altii, în schimb, au vrut ceva palpabil si au plecat cu diverse „suveniruri”.

Pahare si cãni de sticlã, cheile de la usã sau steagurile oficiale din tren. Pe toate au pus ochii o parte a celor care au vizitat trenul regal, aflat timp de douã zile la Petrosani si care nu au vrut sã plece cu mâna goalã. Trist pentru Valea Jiului, dar pentru prima oarã din trenul regal s-au sustras diverse obiecte, din fericire nu din cele mai pretioase.

„Lipsesc câteva pahare si niste cãni din sticlã. Niste fleacuri. Nu stiu ce i-a putut incita la acest gest. Ca valoare este nesemnificativã, dar ca gest este dureros. E prima datã când se întâmplã asa ceva. De asta nici nu ne-am gândit sã descompletãm trenul sau sã-l pãzim, mai ales cã nici nu aveau nu stiu ce valoare”, a povestit Mihai Cireasã, inginer la Societatea Feroviarã de Turism. Oricum, Valea Jiului a luat cu asalt trenul regal, pe care probabil îl vãd odatã în viatã. „A fost foarte multã lume. Nu am crezut niciodatã cã putem avea atâtia vizitatori în tren. A fost si foarte greu de organizat fiind foarte multã lume. Drept este cã multã lume dorea sã vadã asa frumusete si este pentru prima datã prin zonã. Interesul a  fost clar, oamenii vroiau sã vadã cea deosebit. Cred cã toti oamenii din Valea Jiului au venit sã-l vadã. În mod cert au fost interesati de unicitatea acestei garnituri, pentru cã e foarte vechi, construit în 1928 în Italia, cu o istorie foarte mare”, a mai spus Mihai Cireasã.

De precizat cã este pentru prima datã când trenul regal poate fi vizitat de publicul larg. „Este pentru prima datã când trenul este expus într-o altã localitate decât în Bucuresti. El se poate vizita în remiza Mogosoaia, contra cost si este pentru prima datã, ca sã spun asa, când oameni de rând, nu oficialitãti, circulã cu el. de obicei au circulat doar oficialitãti, începând de la Familia Regalã si de la conducerea Statului Român sau alte personalitãti ale României”,

a  declarat Dionisie Ardelean, directorul general al CNAFER. Trenul a putut veni în valea Jiului ca urmare a parteneriatului încheiat între CNAFER, CFR Marfã, Consiliul Judetean Hunedoara, Primãria Municipiului Petrosani si Scoala Generalã „I.G Duca” din Petrosani.

Trenul regal a fost construit în anul 1928, la comanda Statului Român pentru Casa Regalã. Primul rege care l-a folosit a fost Carol, iar apoi de Regele Mihai, iar istoria spune cã aici ultimul suveran al României a luat si ultimul mic dejun înainte de a pleca din tarã, alungat de regimul comunist.

Dupã schimbarea regimului politic a fost folosit si de presedintii României Comuniste, începând cu Gheorghe Gheorghiu Deja si terminând cu Nicolae Ceausescu. Vorbim despre un tren cu finisaje de lux, demne de o Casã Regalã, care s-au pãstrat si la ora actualã, respectiv furnir de mahon, lãmpi cu cristal de Bohemia si sticlã de Murano, fotolii tapitate cu piele de Cordoba si piele cu puf de pinguin. Vazele, scrumierele si statuetele din toate vagoanele Trenului Regal sunt din alabastru de Grecia.

Carmen Cosman