Bariera la trecerea peste calea feratã de pe drumul care strãbate Petrila era ieri, la ora 10:55, din nou, defectã. Un accident era gata sã se producã, dacã un lucrãtor al cãilor ferate nu ar fi sãrit din locomotiva trenului ce transporta cãrbune strigând si gesticulând disperat pentru a opri coloanele de masini.
”Era sã mã ia în plin, desi trenul venea încet. Nu m-am uitat dacã vine sau nu trenul pentru cã bariera era ridicatã, semnale acustice si luminoase nu erau. Am fost oprit de strigãtele si semnele fãcute de un tip, care, spun ceilati conducãtori din trafic, a sãrit din locomotivã ca sã ne opreascã. Ei spun cã nu este pentru prima datã. Pãi ce fac ãstia, cã traverseazã orasul, nu este câmp unde poti vedea de departe si nu este atâta circulatie” – a declarat extrem de agitat, Marin Ioan Popa, care se îndrepta cu treburi cãtre Petrosani.
Mergând pe firul periculoasei probleme, am aflat cã bariera în cauzã este precum copilul cu douã moase.
Odatã cu refacerea trecerii peste calea feratã si instalatia barierei a fost reînnoitã la Petrila, în anul 2011. Doar cã de atunci, respectiva instalatie a dat mai multe rateuri punând în pericol viata soferilor si chiar a pietonilor.
Pisica a fost aruncatã în curtea Companiei Nationale a Huilei, care are un contract de comodat cu Primãria Petrila pentru preluarea în întretinere si exploatare. Pentru cã probleme au tot fost, CNH si-a precizat pozitia, cum cã beneficiarul lucrãrii – Primãria – trebuie sã tragã la rãspundere constructorul care a garantat instalatia pentru 5 ani.
Astfel, am aflat cã bariera a fost executatã în baza unui contract încheiat de Primãria Petrila cu firma SC Constructii Feroviare Tg. Mures.
Având în vedere faptul cã bariera deserveste calea feratã pe care se realizeazã transportul cãrbunelui de la EM Petrila, Primãria a solicitat Companiei Nationale a Huilei preluarea acesteia în întretinere si exploatare.
În baza acestei solicitãri s-a încheiat un contract de comodat între CNH si Primãria Petrila. Clauzele contractuale nu pun în sarcinã CNH-ului remedierea defectelor apãrute în functionarea barierei. Acest lucru revine producãtorului instalatiei, si anume firmei SC Constructii Feroviare SA Tg. Mures, cu atât mai mult cu cât lucrarea are o duratã de garantie de 5 ani (ea a fost pusa în functie în 2011).
Companiei i s-a adus la cunostintã nefunctionarea barierei de cãtre operatorul feroviar GFR (înainte de 20 iunie 2012 –n.n.), drept pentru care CNH a transmis repetate solicitari în scris Primãriei Petrila în vederea somãrii firmei producãtoare sã intervinã si sã repare bariera.
Primãria Petrila a solicitat firmei SC Constructii Feroviare SA Tg. Mures remedierea problemei, dar situatia se repetã. Hotãrârea Primãriei în a actiona pentru eliminarea pericolului real de la intrarea în Petrila trebuie sã se manifeste având în vedere cã se aflã la începutul unui nou mandat, plinã de vigoare si elan ca la orice nou început.
Ileana Firtulescu