A fost finalizat raportul de investigare al AGIFER, după mai bine de un an de la data producerii evenimentului, acesta fiind dat publicității. Concluzia este că locomotiva care s-a răsturnat avea o viteză prea mare și sistemul de frânare defect.

Potrivit raportului AGIFER „accidentul s-a produs prin deraierea și răsturnarea locomotivei EC 076, care circula izolată, pe o secțiune de linie în curbă, pe pantă cu declivitate mare. Părăsirea șinei firului interior al curbei de către roțile din stânga ale locomotivei și înclinarea pe partea dreaptă a acesteia, sens de mers, s-a produs ca urmare a depășirii vitezei de circulație pe această porțiune de linie, în condițiile în care sistemul de frânare nu a funcționat corespunzător (conducta de alimentare cu aer a cilindrului de frână nr.4 fiind dezlipită și desfăcută în zona de racordare cu cilindrul de frână și distribuitorul de aer KE izolat, astfel atât frâna directă cât și cea automată a locomotivei au fost scoase din funcție)”.
Comisia de investigare a stabilit că locomotiva avea o viteză care a depășit de peste 2,5 ori viteza maximă admisă de linie pe o curbă cu deviație stânga, iar acest lucru s-a produs „din cauza funcționării necorespunzătoare a sistemelor de frânare ca urmare a dezlipirii și desfacerii conductei de alimentare cu aer a cilindrului nr.4 și a circulației locomotivei având distribuitorul KE izolat, condiție care a condus la creșterea forțelor dinamice laterale, depășindu-se astfel limita de stabilitate la deraiere și părăsirea șinei de către roțile locomotivei”, se mai arată în acest raport.
Vă reamintim că la data 26.05.2022, ora 16:24, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Timișoara, secția de circulație Petroșani – Simeria (linie dublă electrificată), pe linia II directă din halta de mișcare Merișor, km 61+046, în circulația trenului de marfă nr.L88151 (locomotivă izolată aparținând operatorului de transport feroviar de marfă SC Constantin Grup SRL), s-a produs deraierea și
răsturnarea locomotivei.
Ca urmare a producerii deraierii și răsturnării locomotivei, au fost rupți 3 stâlpi de susținere ai liniei de contact, geometria liniei de contact a fost dereglată pe o porțiune de aproximativ 350 m, din care 200 m pe firul II de circulație și 150 m pe linia 3 din halta de mișcare Merișor.
Atunci a fost închisă circulația trenurilor între halta de mișcare Merișor și halta de mișcare Crivadia. De asemenea a rămas fără tensiune linia de contact între stația de transformare și alimentare cu energie electrică Petroșani și zona neutră Crivadia. Firul I Merișor-Crivadia a rămas închis pentru lucrări de repunere pe șine a locomotivei deraiate și reparații la linia de contact.
Au fost înregistrate întârzieri în circulația a 3 trenuri de călători cu un total de 218 minute. În urma producerii accidentului a fost rănit mecanicul de locomotivă, acesta fiind transportat de echipajul SMURD la Spitalul de Urgență Petroșani.
Dinamica accidentului feroviar, potrivit raportului este următoarea „În timp ce locomotiva EC 076 se deplasa pe linia curentă dintre stația CFR Banița și halta de mișcare Merișor, mecanicul de locomotiva a comunicat, prin RTF către IDM din halta de mișcare Merișor, ca nu mai poate opri locomotiva. IDM din halta de mișcare Merișor a efectuat pentru trenul de marfă nr.L88151, parcurs de intrare la linia II, manevrând în instalația CED macazurile nr.2-10 (cap Y) în poziție pe abatere, cu acces pe firul II Merișor-Crivadia, deoarece pe firul I Merișor-Crivadia se afla trenul de marfă nr.88103, existând pericolul ajungerii acestui tren din urmă. În aceste condiții, trenul de marfă nr.L88151 s-a angajat pe linia II din halta de mișcare Merișor, cu o viteza foarte mare, iar la trecerea acestuia pe secțiunea 034 cap Y, în dreptul km 61+046, s-a produs deraierea și răsturnarea pe partea dreaptă, sens de mers, a locomotivei EC 076”.
Diana Mitrache