U n raport privind digitalizarea în educație al Societății Academice Române (SAR) arată că mai multe județe din țară, inclusiv Hunedoara stau prost în ceea ce privește digitalizarea unităților de învățământ.
Cel puțin 146.248 elevi și 19.785 profesori nu au fost echipați cu dispozitive digitale pentru educație online de calitate, precizează raportul SAR privind digitalizarea în educație.
Aceștia provin din județele Bacău, Bihor, Bistrița Năsăud, Botoșani, Buzău, Călărași, Caraș-Severin, Covasna, Dâmbovița, Galați, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomița, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Olt, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Teleorman, Vrancea.
Raportul SAR atrage atenția că “Ministerul Educației nu și-a îndeplinit atribuția de furnizare de echipamente digitale elevilor și profesorilor aflați în nevoie și nici nu a dezvoltat un mecanism prin care actorii implicați în procesul educațional să poată solicita acest tip de facilitate. Inclusiv în județe cu un nivel de trai mai ridicat, nevoia accesului la echipamente digitale persistă – de exemplu, în județul Ilfov, 4400 elevi și 870 profesori nu dispun de echipamente digitale”.
“Din perspectiva infrastructurii pentru educație digitală, se impune o revizitare a datelor furnizate prin intermediul SIIIR (n. red. Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România) în timpul pandemiei, astfel încât Ministerul Educației să aibă o evidență clară asupra numărului de elevi și profesori care au/nu au acces la echipamente digitale care să le permită să acceseze resurse educaționale deschise. În acest sens, nu ar mai trebui să îi considerăm echipați pentru educație digitală pe elevii și profesorii care dețin un smartphone, întrucât acest echipament este neconform pentru digitalizarea calitativă a procesului educațional (de exemplu, ISJ Ialomița a transmis date care relevă faptul că elevii și profesorii care dețin un telefon smart au fost considerați ca fiind dotați din perspectiva accesului la echipamente digitale).
În sensul realizării unei radiografii a sistemului de învățământ preuniversitar din perspectiva digitalizării, Ministerul Educației ar trebui să interogheze inspectoratele școlare județene/școlile
asupra numărului de laptopuri/calculatoare/PC pe care le dețin elevii și profesorii”, scrie în raportul SAR.
Principalele valuri de achiziții de echipamente digitale pentru elevi și profesori au fost realizate în primăvara anului 2020,
prin intermediul programului guvernamental Școala de acasă (tablete școlare), proiectul ROSE (laptopuri), programul Euro200 (calculatoare), Programul Operațional pentru Competitivitate (POC – tablete, laptopuri, alte dotări).
La momentul respectiv, potrivit unui studiu realizat de IRES, 900.000 de elevi erau privați de accesul la echipamente digitale, așadar nevoia a fost suplinită prin donații individuale sau ale unor companii, dar și prin intervenția autorităților publice locale.
Potrivit raportului, ISJ Hunedoara a transmis că s-au achiziționat7143 echipamente digitale pentru elevi, din care 5172 tablete, 1704 laptopuri. 2993 elevi și 39 de cadre
didactice nu au dispozitive.
Monika BACIU