M ai mulți tineri au avut ocazia să testeze efectul unui drog, purtând niște ochelari, care induceau, în realitatea virtuală, senzațiile date de consumul de substanțe. Minorii au realizat efectul, au râs de ceea ce au văzut, dar au înțeles că sitauția poate oricând degenera.
Totul a făcut parte dintr-un scenariu al celor care promovează campania „No drugs revolution” în Petroșani.
Într-o sală plină-ochi de copii care au privit, cei care au testat realitatea virtuală au spus că lucrurile nu par deloc distractive și că nu s-au simțit deloc confortabil. Au încercat ochelari virtuali care inducea senzații după consumul de droguri, de alcool, ori de alcool pe timpul nopții.
„Am purtat occhelarii care simulează consumul de droguri. Amețeam. Nu ar trebui consumat. Vă stricați viața. Mai bine faceți sport, poate cu un psiholog și disciplină, astea sunt alternativele”, a spus un băiat ce tocmai a încercat să se deplaseze cu ochelarii, timp de câteva zeci de secunde. Dar abia a reușit.
„E foarte ciudată senzația. Totul se vede mov, gri, albastru și e foarte distorsionat tot. Le recomand să nu mai consume alcool. E rău. Nu vezi nimic”, a completat altul, care a încercat efectele consumului de alcool.
„Am încercat ochelarii care simulează efectul unui cocktail de droguri și am văzut foarte ciudat. Vedeam triplu, nu vedeam pe unde merg. Îi sfătuiesc pe toți să nu încerce. Mi s-a părut înfricoșător”, a spus și o fată de gimnaziu.
„E mai greu să explic. Eu am reușit să îmi controlez un pic amețeala și să mă coordonez. Dar nu e bine. Cu ochelarii am amețit, desigur”, a conchis un altul.
A fost modul în care tinerilor li se arată ce pot păți. Specialiștii au discutat cu ei, au încercat să găsească, împreună cu ei, soluții alternative la consumul de droguri, tutun sau alcool și
le-au vorbit despre cazuri grave, în care, tineri ca ei au mari probleme, fiindcă au consumat substanțe interzise.
„Le arătăm ce înseamnă, de fapt, consumul, prin a simula, cu niște ochelari, exact ce se îmntâmplă când consumi alcool și droguri, pe zi sau noaptea, iar atunci devine pentru ei o garanție, ei fiind minori, că tot ceea ce se poate întâmpla pe viitor, e legat de certitudini științifice. Înseamnă mult că le captăm atenția copiilor”, a declarat Gigel Lazăr, președintele Federației Neguvernamentale Antidrog din România.
Campania „NO DRUGS REVOLUTION” are ca scop inclusiv atragerea atenției asupra guvernanțiolor, care trebuie să știe că a destructura rețele de dealeri nu are efect. Asta, pentru că așa cum spun organizatorii, mâine apar alții. Așa că, prin astfel de experiențe, pe viu, copiii văd și simt, află pe pielea lor și, poate, se gândesc de două ori când sunt tentați să încerce.
Diana Mitrache