Înșiruirea de poduri și tunele, realizate într-o arhitectură spectaculoasă în Defileul Jiului, poartă câte un nume.Totul a fost construit acum 75 de ani, iar oamenii de aici știu sigur că, atunci când te saturi și crezi că nimic nu te mai poate ține în Valea Jiului, merită să treci pe aici. Pentru că sigur te vei răzgândi.

Fiecare pod, fiecare tunel are propriul nume, propria istorie și denumirile sunt de acum vizibile pentru oricine trece pe aici, fie cu trenul, fie cu mașina. Plăcuțele au fost montate la finele săptămânii trecute, după manifestările care au marcat trei sferturi de veac de la construcția acestor minunății, unice în țara noastră. Șoseaua șerpuiește de-a lungul Jiului, între Petroșani și Târgu Jiu, iar dacă ai impresia că nimic nu te mai ține de locul ăsta, atunci treci încă o dată pe aici. Așa spune unul dintre cei care au inițiat această poveste. „Pentru cei acre vor să plece din țară, scârbiți de tot, că sunt, din păcate, și astfel de oameni, pentru că nu o cunosc destul, ar fi o soluție ca, înainte, să treacă prin defileul Jiului. Că sunt mari șanse să se răzgândească când văd ce frumos e defileul”, a spus Dorel Șchiopu, reprezentant al Stației CFR Petroșani.
Cea mai amplă și elaborată operă de artă, folosită ca infrastructură, se află între Petroșani șI Târgu Jiu, pe defileul străbătut de Jiu, unde, din cei aproape 32 de km cât are defileul, mai mult de 25%, sunt lucrări de artă.
În 31 octombrie 1948 a fost inaugurat Defileul Jiului, în urma unei ample lucrări realizată în stâncă. Recent a fost jubileul de 75 de ani. Acum, fiecare pod are plăcuța lui, cu numele, fiecare tunel are și el un nume, dat de cei care l-au construit, sau care au trecut pe acolo în diferite anotimpuri. „Au fost foarte mulți oameni care au spus că au trecut de multe ori prin defileu, dar după acțiunea asta m-am uitat un pic mai atent. Am încercat să îi facem mai atenți și se pare că am reușit. Și demersul acesta se înscrie tot în această linie. Când am pus harta liniei în gară, am distrubuit mii de pliante și începeam cu întrebarea: știați că fiecare tunel are un nume? Ei, acum și fiecare pod de pe defileu are un nume”, mai spune Dorel Șchiopu, care a montat și plăcuțele de pe podurile din defileu.
Cei care trec prin Defileul Jiului pot fi fascinați – pe lângă incredibila frumusețe naturală a muntelui, a apei și a pădurii – și de frumusețea arhitectonică a celor 8 poduri mari, 27 de viaducte de coastă, 39 de tuneluri, 2,5 km de ziduri de sprijin și a celor 5 stații de cale ferată. Fiecare se identifică într-un anumit fel. Podul Jiul 1, Jiul 2, dar și, Podul general Pleșea, Leurzeaua, ce țin de chestiuni legate de perioada în care au fost construite.
Între 1924 și 1948, lucrându-se din două direcții, s-au realizat 14 km din calea ferată ce avea să unească Valea Jiului cu Oltenia, iar restul de 17 km au fost finalizați în alte 7 luni. Pe șantierul Bumbești – Livezeni au lucrat 27.988 muncitori, în condiții dure, pe defileu fiind foarte multe locuri unde nu se putea folosi nici măcar o roabă.
Diana Mitrache