O nouã ipotezã privind minele Lupeni si Lonea a fost lansatã. Ar putea fi suspendatã procedura de închidere a celor douã unitãti miniere din cadrul Complexului Energetic Hunedoara în contextul în care statul român trebuie sã recupereze de la societatea energeticã ajutorul de stat acordat ilegal.
Un parlamentar din judetul Bihor vrea sã afle de la ministrul Energiei, Anton Anton, dacã nu poate fi suspendatã închiderea celor douã unitãti miniere.
“Mass media economicã a relatat cã, la finele anului trecut, prin Decizi C (2018) 7308 final, Comisia Europeanã a stabilit cã împrumuturile oferite Societãtii Complexul Energetic Hunedoara SA constituie ajutoare de stat acordate în mod ilegal de România, cu încãlcarea art. 108, alin. (3) din TFUE si sunt incompatibile cu piata internã. De asemenea, aceleasi surse au mentionat cã Ministerul Finantelor Publice va proceda, prin intermediul Agentiei Nationale de Administrare Fiscalã,la recuperarea de la beneficiar a ajutoarelor declarate incompatibile, ceea ce va afecta pe termen scurt si mediu activitatea acestei societãti. Din aceste considerente, (…) cã rog sã precizati dacã, pânã la stingerea acestor diferende financiare, veti suspenda programul de închidere a minelor Lonea si Lupeni, declarate neviabile”, aratã parlamentarul bihorean.
Comisia Europeanã a constatat cã producãtorul de energie Societatea „Complexul Energetic Hunedoara” (CE Hunedoara) a primit din partea României un ajutor de stat incompatibil, în valoare de aproximativ 60 de milioane EUR, prin patru împrumuturi finantate din fonduri publice. Potrivit acestuia, în prezent, România trebuie sã recupereze ajutorul ilegal si dobânzile aferente.
La 21 aprilie 2015, Comisia a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, un ajutor de salvare temporar în valoare de 37,7 milioane EUR (167 de milioane RON) pentru Complexul Energetic Hunedoara, un producãtor de energie electricã si termicã din România detinut de stat. Societatea se afla în dificultate din punct de vedere financiar din 2013. În contextul respectivei decizii, România s-a angajat sã prezinte un plan de restructurare menit sã asigure viabilitatea viitoare a CE Hunedoara, în eventualitatea în care societatea nu avea sã fie în mãsurã sã ramburseze ajutorul pentru salvare în termen de sase luni.
Ca urmare a nerambursãrii ajutorului pentru salvare de cãtre societatea CE Hunedoara si în absenta unui plan de restructurare credibil sau a unor mãsuri efective în directia lichidãrii societãtii, în martie 2018, Comisia a deschis o investigatie aprofundatã.
În cursul investigatiei, Comisia a examinat conformitatea cu normele UE privind ajutoarele de stat a celor cinci împrumuturi finantate sau sprijinite din fonduri publice acordate societãtii CE Hunedoara. Împreunã, la 30 iunie 2016, împrumuturile se ridicau la aproximativ 73 de milioane EUR (337 de milioane RON).
În conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, interventiile statului în întreprinderi sunt considerate a nu reprezenta ajutor de stat atunci când sunt efectuate în conditii pe care le-ar fi acceptat, într-o situatie similarã, un investitor privat care opereazã în conditii de piatã (principiul investitorului în economia de piatã). Comisia a constatat cã, în cazul de fatã, niciun operator economic privat în economia de piatã nu ar fi acordat, garantat sau prelungit vreunul dintre cele cinci împrumuturi acordate CE Hunedoara, având în vedere deteriorarea situatiei financiare a societãtii începând din 2013. Prin urmare, mãsurile de sprijin din bani publici acordate de România au conferit CE Hunedoara un avantaj economic necuvenit fatã de concurentii sãi si, prin urmare, constituie ajutor de stat în sensul normelor UE.
Ulterior, Comisia a examinat dacã aceste mãsuri puteau fi considerate ca fiind compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat. Având în vedere cã societatea CE Hunedoara îndeplinea conditiile pentru declansarea procedurii de insolventã, Comisia a evaluat diferitele mãsuri în lumina Orientãrilor sale privind ajutorul pentru salvare si restructurare. Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului sã intervinã în sprijinul unei întreprinderi aflate în dificultate financiarã numai în conditii specifice si impun, în special, ca respectiva întreprindere sã facã obiectul unui plan de restructurare solid, sã contribuie la costurile aferente restructurãrii sale si ca orice eventuale denaturãri ale concurentei sã fie limitate. Comisia a constatat cã planul de restructurare prezentat de România în octombrie 2015 si modificat în ianuarie 2016 nu asigura viabilitatea pe termen lung a CE Hunedoara fãrã continuarea ajutorului de stat si cã, în orice caz, acest plan nu a fost aplicat de întreprindere. În plus, Comisia a concluzionat cã CE Hunedoara nu a avut nicio contributie proprie notabilã la costurile de restructurare si cã România nu a propus nicio mãsurã pentru a limita posibilele denaturãri ale concurentei rezultate ca urmare a acordãrii unui sprijin semnificativ din partea statului. Comisia a concluzionat cã patru dintre cele cinci împrumuturi, în valoare totalã de aproximativ 60 de milioane EUR, plus dobânzile aferente, sunt incompatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat si România trebuie sã le recupereze. Al cincilea împrumut reprezintã un ajutor existent, acordat înainte de aderarea României la UE si, prin urmare, nu este necesar sã fie recuperat.
Cosmin BACIU