Rãmãsitele unui avion militar prãbusit în urmã cu o jumãtate de secol continuã sã strãjuiascã si acum Masivul Parâng. Salvamontistii din Petrosani ar coborî epava la baza muntelui, dar costurile sunt mult prea mari.
Cinci oameni au murit în 1964, când un avion militar s-a prãbusit într-o zonã unde curentii de aer sunt extrem de periculosi. Conditiile atmosferice erau total neprielnice, iar militarii nu au avut nicio sansã când aeronava s-a izbit de sol.
Trupurile au fost gãsite printre resturile împrãstiate pe o distantã considerabilã si nu a existat nici un supravietuitor. Avionul efectua un zbor ultrasecret între Craiova si Timisoara, în iarna anului 1964, avea la bord un echipaj militar format din 5 ofiteri si a fost prins de o furtunã deasupra vârfului Parâng. Pilotul a încercat sã aterizeze fortat pentru a scoate aparatul din furtunã. Singurul loc unde putea ateriza era sã se întoarcã spre Petrosani unde gãsea un platou care sã-i permitã operatiunea. Din pãcate, nu a mai apucat. ªeful Salvamont Petrosani, Dumitru Bârlida, stie întreaga poveste si atunci, în urmã cu aproape 50 de ani, a participat la prima misiune de cãutare a avionului prãbusit, fiind tânãr alpinist în echipa CFR.
„Avionul militar traversa peste Parâng. Fiind furtunã si ceatã, pilotul a cerut permisiunea sã coboare mai în jos. A vrut sã aterizeze fortat pe partea cu Rusu, dar a luat un stâlp de marcaj în elice si a aterizat exact contrariul locului unde vroia sã aterizeze. El mergea înspre Craiova, s-a întors si a vrut sã aterizeze fortat, nu a mai putut, s-a terminat si platoul. A intrat în Valea Rosie si acolo a declansat si o avalansã”, povesteste Dumitru Bârlida. Imediat în cãutarea avionului a plecat echipa de alpinism a CFR Petrosani, care a rãscolit muntele timp de douã zile.
Trei luni a cãutat Armata dupã epavã
Apoi, pentru cã era vorba despre un avion militar, li s-a interzis sã mai caute epava aeronavei si a intervenit Armata Brasov, care a preluat actiunea. Dupã trei luni abia au fost descoperite rãmãsitele avionului si au fost recuperate trupurile celor cinci ofiteri decedati în timpul misiunii. „Transportul lor a fost destul de greoi. Am vorbit apoi cu colegii nostri de la Armata Brasov si ne-au povestit cum au fost ambalati, în parasute. Pe atunci nu era tehnologie de salvare montanã cum este acum. Dupã ce s-a gãsit avionul s-a recuperat tot ceea ce era militar si a fost abandonat acolo”, mai spune seful Salvamont Petrosani. În 2010, salvatorii montani din Parâng au mai fãcut o incursiune în Valea Rosie si au mai recuperat câte ceva din aeronava prãbusitã în 1964. L-ar aduce pe tot jos, dar misiunea este extrem de dificilã si costisitoare. „S-a recuperat motorul, s-a recuperat ceva fuselaj. În rest este si acum acolo. Este destul de greu de recuperat, pentru cã materialele sunt grele”, explicã Bârlida.
Carmen Cosman