G ruparea infracțională a acționat în mai multe zone ale țării și a făcut numeroase victime, primari și viceprimari. La presiunea ”inspectorilor”, edilii au semnat fără să-și dea seama că sunt păcăliți să plătească sume considerabile din bugetele locale unor escroci.
Ancheta arată că 7 UAT-uri din județul nostru au plătit diferite sume de bani. ”În fapt, s-a reținut că, în cursul lunii octombrie 2015, la un număr de 35 UAT-uri comunale de pe raza județului Hunedoara (…) s-au prezentat mai multe persoane necunoscute, declinându-și calitatea de agenți de integritate în cadrul societăţii Centrul pentru Activitatea Avertizorilor de Integritate S.R.L., ocazie cu care au solicitat funcționarilor publici prezentarea, pe loc, a unor informații de interes public și a unor înscrisuri aflate în posesia UAT-urilor, care să releve gradul de recuperare a creanțelor la bugetul local, precum și alte date cu caracter financiar sau de execuție bugetară. Au întocmit un înscris intitulat „Raport de analiză în vederea sporirii capacității administrative UATC”. În contextul discuțiilor purtate pe marginea constatărilor realizate, aceste persoane au folosit mijloace frauduloase pentru a-i determina pe primari/viceprimari să semneze un înscris denumit „Acord de implementare Sistem Informatic Integrat e-buget.eu” care reprezenta, în realitate, un contract cu obligații de plată în sarcina UAT-urilor, având dispoziții vădit defavorabile acestora, în special cu privire la plata penalităților pentru fiecare zi de întârziere și cu privire la plata unei penalizări în cazul denunțării unilaterale a contractului. Având în vedere clauzele la care se angajau UAT-urile, nicio persoană cu nivel mediu de pregătire, în deplină cunoștință de cauză, nu ar fi considerat prevederile acordului a fi în beneficiul primăriei – mai ales, cele referitoare la penalități, condițiile în care putea interveni rezilierea, cele referitoare la condițiile concrete ale derulării obiectului contractului. (…) După aproximativ 5-6 luni de la momentul semnării documentelor, în baza „Acordului de implementare Sistem Informatic Integrat”, Centrul pentru Activitatea Avertizorilor de Integritate emitea facturi fiscale pentru UAT-uri, iar în momentul în care facturile nu se achitau, stabileau obligații de plată suplimentare conform prevederilor acordului și demarau o acțiune la instanțele civile pentru neplată.
Astfel, în cursul cercetărilor au fost identificate situații în care UAT-uri de pe raza județului Hunedoara, în baza hotărârii instanței civile care a dispus plata facturilor fiscale au achitat contravaloarea acestora sau au încheiat convenții privind stingerea amiabilă a litigiului. Cum faptele s-au petrecut la finele anului 2015, între timp a intervenit prescripția, astfel că dosarul a fost clasat. ”Examinând cu prioritate chestiunea de drept a prescripției răspunderii penale a faptei de înşelăciune, raportat la starea de fapt şi dispoziţiile legale evocate, în acord cu procurorul, judecătorul de cameră preliminară reține că, de la data săvârșirii presupusei fapte de înşelăciune, respectiv luna octombrie a anului 2015, a curs termenul general al prescripției răspunderii penale de 5 ani prevăzut de art. 154 alin. 1 lit. d) C.pen., care s-a împlinit cel mai târziu în luna octombrie a anului 2020”, se arată în soluția pronunțată de Judecătoria Deva.