Cinci tineri au fost văzuți cum cumpărau droguri în centrul Petroșaniului. Martori au fost cei din delegația care a demarat în zona Văii Jiului campania de conștientizare a consumului de substanțe periculoase. Totul a fost observat cu stupefacție din camera de hotel aflată la doi pași de sediul primăriei.
„Chiar la hotelul unde stăm noi, o mașină a venit. Cinci tineri au intrat la un cazinou de jocuri de noroc și li s-a dat pliculețul de droguri și i-au dat banul la cel cu mașina și apoi a plecat. Adică, pentru noi, a fost ceva ce am văzut din camera de hotel”, a spus Gigel Lazăr, președintele Federației Neguvernamentale Antidrog din România.
„No Drugs Revolution” a început o campanie la Petroșani, Vulcan, Petrila și Lupeni, prin care vrea să conștientizeze tinerii, dar și familiile lor, despre ce poate însemna consumul de droguri. Va fi o campanie ce se va derula în licee, iar primul impact pare a fi unul grăitor, de vreme ce, abia cazați, membrii delegației, au și văzut cum se petrec lucrurile la noi.
În mai multe școli vor fi campanii prin care tinerii să afle ce riscuri sunt. „Încercăm să le expunem, prin clipuri video, care sunt efectele de la marijuana, până la drogurile injectabile. Încercăm să le explicăm care sunt efectele la etnobotanice, pentru că ele au repărut și au reapărut cu alte formule. Tânărul de azi e greu să îl determini să facă un lucru, dacă îi impui și atunci, dacă nu vii într-un dialog corect și cinstit cu el că e decizia lui, dar asta va păți, atunci el o va lua ca pe o interdicție și îi crește curiozitatea”, mai spune Gigel Lazăr.
Fenomenul nu este străin de zona Văii Jiului , pentru că de la școlile generale, la licee, peste tot au fost descoperite astfel de cazuri. Prea puțini știu la ce expun și fenomenul ia amploare nebănuită. Iar aici nu sunt centre de specialitate, așa că vor fi psihologi cu care familiile acestor copii să poată discuta.
„În două săptămâni, lansăm platforma SOS antidrog. Federația Neguvernamentală Antidrog va avea 10 psihologi la dispoziția părinților. Ne axăm pe informarea părintelui. Discutăm despre simptomatologia consumatorului, pentru ca părintele să cunoască exact cum trebuie să își recunoască propriul copil. Asta, pentru că comportamentul de la pubertate este aproape identic cu cel al unui consumator de droguri. Le spunem părinților cum să vorbească cu copiii încă de la 7 ani, despre droguri și am targetat programul pe 3 segmente de vârste. Le spunem părinților cum să se comporte cu copilul, dacă este consumator de droguri. Asta, pentru că reacțiile părinților îi trimit mai mult spre consum, decât îi aduce înapoi spre familie”, mai spune Gigel Lazăr, care a făcut un ghid cu sfaturi ale copiiilor către părinți.
Este cel mai bun lucru care se poate întâmpla și copiii au spus cum ar fi vrut ca părinții lor să reacționeze. Așa că există 8000 de reviste ce vor distribuite în Valea Jiului.
Va fi un call center unde vor răspunde psihologii la întrebări, dar vor fi în măsură să dea sfaturi și îndrumări celor care, de la prima doză, reacționează ciudat.
Diana Mitrache