Cristian Păun, profesor la ASE București, a reacționat pe pagina sa de socializare în ceea ce privește timpul de execuție a tunelului de pe A1. Profesorul se declară contrariat despre modul în care sunt realizate lucrările în anul 2023, în condițiile în care în anul 1950 s-a construit un tunel de 3 ori mai lung, tot în același interval de timp.
Realizarea tunelului dintre Deva si Lugoj aferent autostrazii va dura aproape trei ani, in conditiile in care la tunelul de sub Mont Blanc, ce leaga Franta de Italia, de sase ori mai lung, s-a lucrat tot trei cu tehnologia anilor ’50, anunta un cunoscut profesor la ASE București.
„La tunelul de sub Mont Blanc, ce leaga Franta de Italia, s-a lucrat 3 ani, intre 1959 si 1962. Un tunel de peste 11 kilometri. La el au lucrat 5 ingineri si 350 de muncitori. Cu tehnologia de atunci, a fost sapat intr-un timp record un tunel care are deasupra lui 2450 m de munte.
Tunelul lipsa de 2 km, de sub dealurile dintre Deva si Lugoj, care ar trebui sa faca functional acel ciot de autostrada lipsa, va fi construit in… 34 de luni. Dupa 12 luni de proiectare, din 2022. Si dupa vreo 10 ani de intarziere. Cu tehnologia de acum, vom sapa in acelasi timp un tunel de 6 ori mai mic. Nu mai vorbesc de ce altitudine este peste acest tunel sau ce stancos nu este terenul.
Cred ca orice alta vorba este de prisos!”, a subliniat Cristian Paun, profesor la ASE Bucuresti, pe Facebook.
Pentru sectiunea de tuneluri încă se lucrează la proiectare.
Au fost finalizate toate investigatiile specifice de teren pentru zona cu tuneluri, inclusiv operatiunile de deminare, dar si investigatiile pentru expertiza tehnica in Sectiunea D si viitorul Centru de intretinere si Coordonare CIC Margina. Probele de la aceste investigatii sunt in curs de analiza in laborator. Dupa finalizarea testelor de laborator si a studiilor specifice, se vor prezenta si recomandarile pentru finalizarea CIC Margina si lucrarile de remediere pentru finalizarea sectiunii D, pe acest sector fiind construiti 4 km de autostrada.
Monika BACIU