V in bani europeni pentru cultură, mass-media și pentru creație. De altfel specialiștii numesc această axă de finanțare europeană chiar Europa Creativă.
Programul va avea un buget record în acest an. Sunt nu mai puțin de 385 de milioane de euro, cu aproape 100 de
milioane mai mare decât cel din 2021 și va avea trei componente, prin care va sprijini
operatorii din sectoarele creative și culturale, ținând seama de dificultățile create de criza provocată de pandemia de COVID-19 și de concurența tot mai intensă de pe plan mondial.
Componenta culturală a programului va include cereri de propuneri și inițiative noi pentru sectoarele muzicii, patrimoniului cultural, artelor spectacolului și literaturii. În plus, programul va lansa o schemă de mobilitate, oferindu-le artiștilor, creatorilor sau profesioniștilor din domeniul cultural oportunități de a se deplasa în străinătate în vederea dezvoltării profesionale sau pentru colaborări internaționale și pentru a se adresa unui public nou, a deveni coproducători, a crea în comun cu alții sau a-și prezenta operele.
Componenta MEDIA se concentrează pe audiovizual, iar în 2022 se introduc mai multe noutăți. Va fi finanțat sprijinul acordat dezvoltării unor jocuri video și a unor experiențe inovatoare legate de realitatea virtuală. O acțiune nouă, „MEDIA 360 de grade”, va viza principalele foruri din industrie, implicând întreprinderi din lanțul valoric audiovizual.
Componenta transsectorială va spori finanțarea acordată Laboratorului pentru inovare creativă pentru proiecte comune de inovare care implică mai multe sectoare creative, contribuind totodată la noul Bauhaus european. Această componentă va extinde și sprijinul acordat mass-media prin luarea de măsuri suplimentare care să protejeze libertatea presei.
Diana Mitrache