M inistrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a fost avizată în Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor achiziția a încă 20 trenuri electrice de lung parcurs. Aceste trenuri vor trece prin Oradea – Cluj – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Timișoara – Arad.

Licitația va fi derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară prin PNRR, la o
valoare estimată de 180 milioane euro, la care care se adăuga
costurile întreținerii și reparațiilor de aproximativ 270 milioane euro (sumă asigurată de operatorii feroviari în cadrul implementării contractelor de servicii publice).
Serviciile vor fi oferite, inițial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor. „Însă acestea vor fi extinse odată cu punerea în funcțiune a instalațiilor pentru asigurarea tracțiunii electrice (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia). Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească noile trenuri achiziționate sunt: să
circule cu o viteză maximă de 200 km/h, să aibă o capacitate minimă de 160 locuri pe scaune (clasa întâi și clasa a doua), să asigure confortul pentru deplasări de lung parcurs (7 – 10 h /direcție). Mentenanța va fi asigurată de furnizor pentru o perioadă de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani”, a anunțat Sorin Grindeanu.
Investiția are mai multe obiective, între care îmbunătățirea ofertei de transport prin creșterea numărului de trenuri pe rută și pe zi, corelat cu introducerea unei frecvențe predictibile; Asigurarea unor legături directe și rapide între marile orașe ale României; Punerea în valoare a investițiilor de modernizare derulate pe întreaga rețea feroviară TEN-T de pe teritoriul României; Susținerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS / ETCS; Asigurarea unor servicii de transport feroviar de călători care să respecte Standardele Tehnice de Interoperabilitate. De asemenea, se dorește înlocuirea tracțiunii diesel cu una electrică.
Lucrări pe
linia ferată între Crivadia și Bănița
C FR Timișoara a scos la licitație un contract de aproape cinci milioane de lei în vederea realizării unor lucrări de reparații pe calea ferată. Din cele patru loturi ale contractului, unul vizează județul Hunedoara.

Este vorba de lotul privind ”Lucrari de intretinere si reparatii linii CF (pret inclus materiale, manopera si utilaje) in curbe, linia 116 fir 2, km 60+390-km 60+700; km 66+310-66+610, intre statiile Crivadia-Merisor-Banita”. 756.087 de lei este valoarea contractului de lucrări.
”Între stațiile Crivadia – Merișor – Bănița suprastructură de tip 49 pe traverse de lemn în curbe, traversele de lemn normale necorespunzătoare sunt în procent foarte mare la ultimul recensământ efectuat în toamna anului 2021. Din cauza stării necorespunzătoare a traverselor, în exploatare nu mai sunt asigurate condițiile pentru menținerea ecartamentului și a nivelului în limitele toleranțelor”, arată documentul.
În cadrul contractului se vor înlocui peste 1000 de traverse de beton.
18 iulie este data limită pentru depunerea ofertelor. Lucrările trebuie realizate în termen de 6 luni de la data atribuirii contractului.
Monika BACIU