Mai precis este vorba de lucrările efectuate în trecut pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva.
”Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăştia pe Lotul 3 nu plăteşte nimeni? Sper că aţi făcut sesizare. (…) Acolo a fost, cu siguranţă, un aranjament între managementul companiei şi constructor, ca să rezilieze contractul fără temei legal, tocmai pentru ca să creeze posibilitatea companiei să câştige, pentru că acolo lucrurile sunt … sar în ochi. Lipsa de apărare…astea toate trebuie sancţionate, adică trebuie trimis către Parchet, după părerea mea. Ce s-a întâmplat acolo, e de Parchet, acolo, după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu aţă albă”, a spus Ludovic Orban, miercuri, în cadrul şedinţei de Guvern. În acelaşi context, ministrul a adăugat că, în privinţa lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, actuala guvernare trebuie să se uite cu atenţie la ce s-a întâmplat în anul 2013.
„Pe 2, domnule prim-ministru, cred că anul 2013 este anul în care ar trebui să ne uităm cu atenţie ce s-a întâmplat, şi nu numai noi, şi instituţiile statului, ce s-a întâmplat cu acest lot. După ce s-a semnat contractul în octombrie, cu toate că Agenţia de Mediu i-a informat pe cei din compania de drumuri să nu semneze contractul pentru că este în derulare-evaluare, reevaluarea acordului de mediu şi emiterea unui nou acord de mediu revizuit faţă de cel iniţial din 2010, la o lună, în noiembrie, s-a dat ordinul de începere; pe 21 decembrie s-a permis accesul în şantier şi în 24 decembrie, la trei zile, s-a publicat avizul, acordul de mediu revizuit. Diferenţa între valoarea iniţială a contractului este de 560 de milioane de lei, valoare iniţială a contractului, iar suplimentările solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei, adică cu 140-150%. Am câştigat la Comisia de adjudecare a disputelor în 2017, pentru că lucrurile sunt foarte clare: nu poţi să suplimentezi valoarea unei lucrări cu 140-150%. Însă la Paris, la Curtea de Arbitraj de la Paris, am pierdut, pentru că statul român, prin instituţiile responsabile, în special Compania de Drumuri, nu şi-a apărat corect şansele”, a afirmat Lucian Bode, ministrul Transporturilor.
„Statul român nu a apelat la proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente şi, în final, am aflat acum, pentru că anul trecut, în august, au rămas în pronunţare cei de la Curtea de Arbitraj şi s-au pronunţat acum, s-a publicat hotărârea în aprilie 2020”, a afirmat Bode.  Orban a cerut un control iar deciziile în defavoarea statului român să fie cuprinse în raport şi trimise procurorilor cu sesizare.
Maximilian Gânju