De cel putin douã zile au nevoie reprezentantii firmei care administreazã tronsonul de cale feratã si cei ai transportatorului sã remedieze pagubele produse dupã deraierea trenului cu huilã de luni seara. Iar pânã atunci traficul feroviar pe ruta Vulcan – Uricani este complet blocat. Evenimentul scoate, însã la ivealã o problemã mai veche: infrastructura învechitã si periculoasã.

Cel mai mult are de suferit Compania Nationalã a Huilei Petrosani, care transportã huila extrasã de la unitãtile miniere doar pe calea feratã. Cu trenul ajunge la Preparatia Coroiesti si tot cu trenul cãrbunele de la minele Vulcan si Lupeni, ori cel de la Coroiesti merge cãtre Termocentrala Mintia. În total sunt 3 garnituri de tren în fiecare zi, cu câte 30 – 35 de vagoane în componentã fiecare. Trenul care a deraiat luni seara avea doar 20 de vagoane pentru cã alte 15 urmau sã i se ataseze la Iscroni, însã chiar si asa linia de cale feratã a cedat sub greutatea încãrcãturii de 55 de tone de cãrbune din fiecare vagon. Trenul apartine de CFR Marfã, dar linia de cale feratã este concesionatã, încã din luna februarie a acestui an, de Regio Trans Brasov. Aceeasi firmã care a preluat si transportul de pasageri pe aceasta rutã, de asemenea blocat în aceste zile. Cele douã societãti, ajutati si de reprezentantii Companiei Nationale a Huilei Petrosani, au muncit marti ore în sir ca sã punã vagoanele pe sine. Trei dintre ele au fost ridicate înapoi pe calea feratã de locomotivã cu ajutorul unor dispozitive speciale, numite podolski, dupã numele celui care le-a inventat. Pentru al patrulea vagon, acre a rupt traversele si calea feratã în momentul în care a deraiat, a fost nevoie de o macara de mare tonaj, dar numai dupã ce încãrcãtura a fost golitã. Urmeazã, însã, alte zile pentru repararea stricãciunilor. Iar între timp, factorii responsabili încearcã sã afle de ce a deraiat trenul. „Din primele estimãri se pare cã au deraiat 4 vagoane de marfã. La ora actualã, evenimentul este în cercetare, atât de cãtre inspectorii ITM, cât si de cãtre cei de la Inspectoratul Judetean de Politie. Avem o problemã, se referã la reparatia cãii de rulare, care trebuie sã se facã într-un termen cât mai scurt, astfel încât sã nu blocãm productia la cele douã exploatãri miniere Lupeni si Uricani si ca sã putem avea si un trafic normal al garniturilor de tren de persoane”, a  declarat prefectul judetului Hunedoara, Sorin Vasilescu, aflat la fata locului.

Vagoanele cu cãrbune au fost pãzite toatã noaptea de jandarmi, asa încât cãrbunele sã nu-i tenteze cumva pe hoti.

Infrastructura feroviarã este la pãmânt

Evenimentul de luni seara scoate încã, din nou, la luminã infrastructura învechitã, deloc sigurã pentru garniturile de tren. Traversele sunt mâncate de timp, iar sinele sunt deformate  sub greutatea încãrcãturilor care le-au strãbãtut zeci de ani. Asa cum spuneam, tronsonul de cale feratã Petrosani – Lupeni a fost concesionat, în luna februarie a acestui an, cãtre Regio Trans Brasov, care are obligatia de a întretine ruta feroviarã. O cale feratã veche pe care au circulat sute de trenuri încãrcate cu huilã, care au pus la grea încercare sina de cale feratã. Sunt chestiuni stiute de cei care au închiriat tronsonul si recunoscute imediat cum se închid camerele de filmat. De când au preluat aceastã rutã, reprezentantii societãtii spun cã s-au fãcut doar reparatii curente, uzuale, acolo unde era absolutã nevoie, si nicidecum reparatii capitale. Nu stiu cât ar costa si nici mãcar nu au calculat, pentru cã închiderea acestui tronson pentru repararea lui ca la carte ar dinamita Compania Nationalã a  Huilei, care nu ar mai putea livra productia. Mai mult de douã – trei zile, linia nu poate fi nefunctionalã, iar timpul este prea scurt pentru a putea face ceva. Problema infrastructurii feroviare învechite si deloc sigure nu este nouã, dar nici nu are rezolvare. Pericolele care ne pândesc la cãlãtoria cu trenul sunt mult mai multe si doar experienta mecanicilor sau a însotitorilor de tren a dus la evitarea producerii unor tragedii pe calea feratã. Infrastructura învechitã este la pãmânt, iar hotii si-au fãcut de cap. De exemplu, de la Iscroni la Lupeni „magnetii” au dat nu o datã iama în instalatiile de semnalizare. Si tot în aceastã zonã mai apare o problemã gravã: trenurile circulã pe sine deformate. Calea feratã s-a deformat sub greutatea garniturilor si nimeni nu s-a grãbit sã o înlocuiascã. Sau, mai bine spus, nu au avut fondurile necesare. Mecanicii se tem pentru siguranta lor si a trenurilor, dar nu au de ales. „Este dezastru. Nu tin minte când s-a reparat ultima datã aceastã portiune de cale feratã. Uitati-vã cum aratã sinele. Trebuie sã mergem cu mare atentie, sunt portiuni unde se circulã cu 5 kilometri la orã, cã altfel riscãm sã deraiem”, ne araãta, nu de mult, un angajat al CFR Marfã. Si nu este singura zonã cu nereguli majore. Pe Defileul Jiului, tunelurile sunt cele care creeazã probleme. Actualele tuneluri de pe ruta Bumbesti-Livezeni au fost construite dupã cel de-al doilea rãzboi mondial si de mult nu au mai intrat în reparatii capitale. Unele prezintã acum fisuri, „mascate” de icuri sau bârne de lemn, si chiar infiltratii grave. În lipsa unor fonduri serioase, reparatiile înseamnã, de fapt, doar cârpeli, care nu au cum sã reziste în timp. Problemele pe calea feratã s-au acutizat dupã disponibilizarea personalului din cadrul CFR, care s-ar fi fãcut haotic, dupã cum spun chiar cei din interior. Personalul de conducere a rãmas fixat în scaune, iar angajatii „de rând” au fost pusi pe liber. Iar cei care au mai rãmas, se descurcã din ce în ce mai greu, cu fonduri tot mai putine, parcã, de la un an la altul.

În urma întâlnirii grupului de lucru constituit din ordinul prefectului, Sorin Vasilescu cel tîrziu joi seara circulatia feroviarã trebuie sã fie reluatã.

Carmen Cosman