Ce-a fost si ce-a ajuns publicitatea la ziar – cu Marian Boboc

Valea Jiului a avut ziare si nu doar cã presa se citea, dar publicitatea ocupa un loc de cinste. Chiar mai mult, decât se întâmplã azi si asta o spune ziaristul si scriitorul Marian Boboc, cel care a scos din presa de acum 100 de ani reclamele si le-a cuprins într-o carte-document, asa cum stie el mai bine, spre amuzamentul celor care o vor rãsfoi.

Veti râde, dacã veti da paginile de limbajul reclamelor de peste ani, dar va fi un râs amar, pentru cã acum lucurile stau chiar mai rãu.

„Din punct de vedere al negustorului si al meseriasului, care dã reclamã la ziar, nu am evoluat. Suntem într-o involutie continuã. Si voi lucrati în presã, cititi si voi câte anunturi publicitare dau negustorii nostri. Eu zic cã mai putine decât în anul 1922. Risc eu si zic anul acesta si, dacã luãm o lunã din 1922 si numãrãm reclamele si una din anul 2016, din toate ziarele, eu cred cã într-un singur ziar de atunci apãreau mai multe ca acum”, a spus Marian Boboc, autorul cãrtii denumitã „Alfabetul publicitãtii în Valea Jiului. Studii de caz. Negustori si meseriasi. Viata din spatele reclamelor”.

5-1

Publicitatea a trecut la un alt nivel poate, dar Marian Boboc a surpins, din nou, parfumul vremurilor când Petrosaniul avea industrie si era unul dintre cele mai importante orase ale României.

„Faptul cã în 1887, în Valea Jiului, apãreau reclame, face din Valea Jiului un loc cosmopolit. Sã ai reclamã la ziar în 1887 nu stiu câte orãsele din România aveau si se pot lãuda cu asta”, a mai adãugat autorul cãrtii. Lucian Morogan, jurnalist si expert în publicitate, spune despre Marian Boboc, pentru cã i-a scris si prefata cãrtii, cã aceasta este un succes si cã poate fi oricând un document istoric al Vãii Jiului. „Aceastã carte vã va face o imagine, chiar dacã este o carte alb-negru, o imagine coloratã, despre ceea ce s-a întâmplat în Valea Jiului a acelor ani. Ceva special mi s-a pãrut faptul cã negustorii care aveau atunci reclamã erau expusi hotilor, banditilor, pentru cã, ei având reclame în ziarele vremii, rãufãcãtorii îsi dãdeau seama cã au multi bani. Un lucru interesant este si faptul cã atunci în Petrosani se practica un mod foarte interesant de a face publicitate, pe care acum îl regãsim în publicitatea modernã. Este vorba despre acea asteptare în foarte multe pagini de ziare, în care nu se spunea nimic, decât cã mai sunt 3 zile, douã zile, ca la sfârsit sã aparã reclama adevãratã despre un restaurant din Colonia Petrosaniului, atunci centrul orasului”, a adãugat si Lucian Morogan, expert în publicitate, cel care i-a scris prefata cãrtii lansatã vineri la Petrosani.

Negustorii vremilor de acum 100 de ani erau, în mare parte, evrei, scriau imperativ la ziar si îsi fãceau reclame la tot ce vindeau, ori la serviciile pe care si le ofereau.

Marian Boboc a redat în paginile noii sale cãrti o lume apusã, dar frumoasã, o paginã din istoria locului si spune cã va face la fel si cu presa din Deva si Hunedoara, pentru cã pregãteste, împreunã cu Lucian Morogan un document similar pentru Capitala judetului nostru. Lansarea de la Petrosani a coincis cu numãrul 2.000 al Cotidianului Ziarul Vãii Jiului, ziarul pe care Marian Boboc îl coordoneazã acum.

Diana Mitrache