D upă ce calea ferată a fost distrusă de o alunecare de teren la Lonea, conducerea CEH a decis să renunțe la transportul cărbunilor pe calea ferată, iar acum mașinile încarcă huila și la Vulcan. Doar că aici, localnicii, de pe strada pe care trec mașinile grele, deja au început să vadă efectele. Drumul se degradează, iar pe zidurile caselor lor au apărut fisuri.

Valea Arsului se numește zona pe care este strada unde trec acum camioanele grele, pline cu huila extrasă din mina Vulcan. Oamenii ne-au condus spre zona de claubaj, adică acolo unde, din mină, cărbunele ajunge în camioane.
Doar că, de două zile, conducerea minei a decis că nu mai folosește nici aici calea ferată, că e scumpă. Și așa, oamenii s-au ales cu camioanele pe strada lor. Zgomotul, vibrațiile puternice și tot ce decurge din traficul a 15 rabe zilnic, afectează deja structura caselor.
„De două zile, mina Vulcan nu mai duce cărbunele cu vagoanele, ci cu mașinile. Au tonaj depășit, drumul nu este accesibil și se mișcă, iar acum ne afexctează casa. Mie îmi crapă pereții”
„Drumul e stricat și ei îl strică mai rău. Mașinile umblă, fac gropi, nu mai putem circula”, spune o localnică de aici.
„Aici, la capăt de stradă, era un indicator care arăta că e permis să circule pe strada noastră mașini de maxim 16 tone. A dispărut. Era și mai sus, nu mai este. Acum, merg mașini de 37 de tone. E un pământ pe stradă, distrus de conducta de apă care a fost trasă, iar acum, cum calcă mașinile astea mari, ne mișcă efectiv casa. Gardul mi se vede mișcat”, afirmă un alt om.
„La mine e mai rău, că stau mai sus. Raba trece pe lângă casă chiar”, susține un alt localnic.
Cei de la mină le-au promis oamenilor că mașinile vor circula doar cu 5 km/h, dar cine stă să măsoare? În plus, oamenii se tem pentru casele lor.
„A venit domnul director general, care a fost director aici, la mina Vulcan și ne-a zis că nu avem daune. Păi numai de ieri (n.r. luni) cară. Avem după o zi”, a menționat un alt om de pe strada respectivă.
Despre problemele apărute la Vulcan știe și primarul, care a cerut măsuri imediate.
„Am fost și eu informat. Noi nu am știut nimic. Conduceera CEH, sau mina Vulcan, nu a făcut nicio solicitare. Am discutat cu directorul minei Vulcan, care a spus că trebuie să vedem care este încărcarea acestor mașini. Nu mai că trec pe drumul acestor oameni, care este unul de pământ, ei ies și pe drumul asfaltat de noi pe un proiect european, drum care nu poate să suporte o greutate așa de mare, cum vrei ei”, a declarat Cristian Merișanu, primarul municipiului Vulcan.
Complexul Energetic Hunedoara pare să fi renunțat total la transportul huilei pe calea ferată și face asta cu mașinile de mare tonaj. Cei de la CEH nu au dorit să ofere, deocamdată, niciun punct de vedere.
Primarul, însă, cere o soluție de compromis, care presupune fie încărcarea cu mașini de capacitate mai mică, fie cu cele de acum, dar CEH să își asume reabilitarea străciunilor.
Diana Mitrache