Restrângerea numãrului de clase din sistemul educational prin reducerea numãrului de elevi se reflectã în mod negativ asupra cadrelor didactice. Anual, se restrâng normele didactice, iar pentru a nu rãmâne fãrã posturi, s-a apelat la artificii birocratice.
O discutie a consilierilor locali scoate la luminã o situatie extrem de îngrijorãtoare. Doar un liceu din Petrosani functioneazã la 80% din capacitate, în rest toate unitãtile sunt la limita de avarie.
„Ceea ce ar trebui sã înteleagã colegii nostri este urmãtorul lucru, totul atârnã de finantare. Dacã eu ca institutie scolarã prin numãrul de copii pe care îi am primesc de la Guvern, costul/copil îndestulãtor pentru a-mi plãti salariile, utilitãti si asa mai departe, atunci eu pot sã mã sustin ca personalitate juridicã, pentru cã nu mai am nevoie sã mã mai sustinã nimeni. În Petrosani, Consiliul local dã o mânã de ajutor în momentul în care se pune problema de organizarea sau reorganizarea retelei scolare. Situatia în Petrosani o cunoastem cu toti, numãrul de copii a scãzut. Problema care se pune la nivel de consiliu local, de inspectorate si la nivel de minister este cã pânã în momentul acesta am fost lãsati cumva liberi privind organizarea din orasele noastre sã ne unim singuri ca sã ne salvãm locurile de muncã. Am discutat cu toti directorii si acestia îsi doresc sã rãmânem în aceastã formã. Singurul care s-a rupt din aceastã formulã a fost dl Vasile Pop, cu Scoala nr. 7”,  a spus Lucia Muntean, consilier local, dar si director al grãdinitelor din municipiul Petrosani.
Potrivit dascãlilor, sistemul de învãtãmânt este subfinantat. Costul pe elev este insuficient pentru a acoperi toate cheltuielile. Din anul 2011 nu a mai fost modificat acest standard.
„Cel mai prost ne situãm noi cei din învãtãmântul prescolar. Peste tot în Europa cei mai multi bani se dau la copii mici, crese, grãdinitã, acolo sunt nevoile foarte mari. Dar noi avem costuri foarte mici. Dacã noi nu am fi ajutati am rãmâne fãrã bani de salarii. Ratiunea organizãri si reorganizãrii retelei scolare se face pe baza acestor criterii economice. D-na Andronescu care a venit acum la conducerea ministerului, vede lucrurile asa: Pânã în anul 2020 sau mã rog 2022, din învãtãmântul liceal, în primã fazã 20%, 40% trebuie sã fie învãtãmânt profesional tehnic. Se demonstreazã pe mãsurã ce trece timpul cã liceele teoretice nu îsi mai au utilitatea pentru viitor. Noi suntem deficitari la scolile pentru meserii. D-na Andronescu agreeazã unirea unui liceu teoretic cu o scoalã profesionalã tehnicã”,  a mai spus Lucia Muntean.
Potrivit consilierilor locali, situatia este destul de îngrijorãtoare la nivelul municipiului Petrosani.
“Avem 4 licee în Petrosani. Doar unul dintre ele functioneazã la o capacitate de 80% iar restul la un sfert”,  a spus Marius Rad, consilier local.
“De anul acesta toate cele 4 licee din Petrosani au rãmas fãrã un rând de clase. Rãmânând fãrã un rând de clase vor ajunge colegii nostri de bunã voie sã negocieze unirea. Vor rãmâne prea multi profesori si prea putine clase si ar trebui sã existe o întelegere”,  a mai completat Lucia Muntean.
Vestea proastã este cã din urmãtorul an scolar, cele mai bune colegii din municipiul Petrosani rãmân fiecare fãrã câte o clasã. Este vorba de Colegiul National Mihai Eminescu si Colegiul National de Informaticã Carmen Sylva din localitate.
Cosmin BACIU