G uvernul a adoptat proiectul privind modificarea Ordonanței de urgență nr. 105/2022 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 300 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat. Obiectivul Ministerului Educației este asigurarea accesului echitabil și nediscriminatoriu la o educație de calitate a tuturor preșcolarilor și elevilor din România. Obiectivul presupune cu preponderență măsuri rapide și coerente de intervenție integrată pentru diminuarea riscului de excluziune și de abandon școlar care grefează asupra mediului școlar din ariile geografice dezavantajate economic sau social, în sprijinul reconfigurării cadrului legal în domeniul reducerii ratei de părăsire timpurie a şcolii şi a abandonului şcolar, conform căreia un număr mare de elevi sunt în situaţie de abandon şcolar, generată de condiţiile socioeconomice şi geografice defavorabile, precum şi de imposibilitatea materială a multor familii de a susţine participarea copiilor la activităţile şcolare.
”Ținând cont de faptul că unitățile de învățământ beneficiare ale Programului-pilot au fost selectate preponderent din medii dezavantajate geografic, economic și social, iar numărul preșcolarilor și elevilor ce frecventează aceste unități de învățământ este redus, urmare a evaluării numărului de unități de învățământ beneficiare a Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 300 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, s-a constatat faptul că raportând numărul de preșcolari și elevi la bugetul aprobat și alocat acestui scop, rămâne un excedent financiar care poate fi alocat pentru includerea în Programul –pilot și a altor unități de învățământ preuniversitar aflate în medii dezavantajate geografic, economic și social, Deoarece prin excedentul financiar se poate asigura suportul alimentar pentru încă 50 de unități de învățământ preuniversitar, este necesară majorarea numărului de unități de învățământ beneficiare de la 300 la 350 unități, ceea ce ar cores­punde unei măsuri suplimentare de sprijin pentru preșcolarii și elevii aflați în situația riscului de abandon școlar”, arată documentul.
Programul trebuie să fie implementat în unitățile de învățământ beneficiare, începând cu anul şcolar 2022 – 2023.
Performanța elevilor, susținută financiar
E levii care au performanțe remarcabile la concursuri vor fi premiați de stat. Guvernul a adoptat Hotărârea privind stimularea performanței şcolare înalte din învățământul preuniversitar. Premiile au o valoare cuprinsă între 200 și 20.000 de lei.

Astfel, la etapa internaţională a competițiilor școlare, categoria I, desfășurate la nivel mondial, se acordă de către Ministerul Educației suma de 20.000 de lei pentru premiul I/medalie de aur cu punctaj absolut.
”Identificarea şi susţinerea copiilor şi tinerilor capabili de performanțe școlare înalte reprezintă o parte integrantă a politicilor educaţionale promovate de ME şi vizează aplicarea unuia din principiile care guvernează învăţământul preuniversitar şi superior, precum şi învăţarea pe tot parcursul vieţii din România și anume principiul calităţii. Recunoașterea performanței școlare înalte se regăsește ca principiu și în prevederile Legii nr. 235/2010 pentru acordarea burselor de merit olimpic internațional elevilor premiați la olimpiadele școlare internaționale”, arată documentul.
Cea mai mică sumă, de 200 de lei va fi acordată fiecărui elev care face parte din echipa/formația de elevi premiată la etapa națională a competiției școlare.
Monika BACIU