Judetul Hunedoara bate recordul absolut la numãrul drumurilor judetene si, dacã avem sute de kilometri de drumuri pe acest nivel, oficialii vorbesc despre anomalii care nu le permit interventia. Adicã, sunt drumuri care au copaci în mijlocul lor si acolo e treaba pãdurarilor, în timp ce alte portiuni au prea multi proprietari. „Sunt anomalii în judetul Hunedoara si nu doar. A apãrut o lege în 2003, una care ne complicã. Spre exemplu, avem drumul DN Sãlas – Nucsoara ce duce în Retezat. La un moment dat, drumul este în domeniul public al statului român, prin Romsilva, în domeniul public al comunei Sãlas si în domeniul public al Consiliului Judetean. Si atunci, ne punem problema cum sã investim doar noi, cei de la Consiliul Judetean?”, spune Costel Avram, administrator public al judetului Hunedoara, care a fost întrebat de starea mai multor drumuri, acum la iesirea din iarnã.
Unele dintre acestea sunt în zona îndepãrtate si multe încã aratã rãu, însã, încã nu s-a ajuns la un consens cu privire la custodia lor. „În anii 2000 – 2007, se dãdeau bani în functie de numãrul de km de drum din judet. Noi aveam cele mai multe drumuri judetene din tarã, aproape 1.400 km, din care vreo 300 de km sunt drumuri de pãmânt, judetene. Dar sunt catalogate judetene si, pe mijlocul drumului, sunt copaci. Am vrut sã punem la punct astea. Noi am mers la Romsilva, ei au venit la noi, sã vedem ce putem face”, a mai precizat Costel Avram. Senatul a adoptat, la începutul lunii februarie, un proiect care modificã Legea 192/2010 în sensul trecerii drumurilor si cãilor ferate forestiere, care deservesc fondul forestier national, din administrarea Regiei Nationale a Pãdurilor-Romsilva în cea a unitãtilor administrativ teritoriale si a consiliilor locale.
Prevederile se aplicã si drumurilor forestiere, lucrãrilor de corectare a torentilor si terenurilor forestiere aferente acestora care deservesc în totalitate fondul forestier proprietate publicã a statului si zonele turistice si de agrement situate în perimetrul unei unitãti administrativ teritoriale. Având în vedere cã la nivel national sunt tot mai multe drumuri forestiere care deservesc 100% fondul forestier national proprietate publicã si în acelasi timp, zonele turistice si de agrement ale unor unitãti administrativ-teritoriale, prin propunerea legislativã se permite ca aceste drumuri forestiere, cu lucrãrile de artã si corectate a torentilor, sã treacã în domeniul public al unitãtilor administrativ teritoriale, în vederea dezvoltãrii si modernizãrii acestora.
Diana Mitrache