Comisia Europeanã a stabilit cã societatea Complexul Energetic Hunedoara trebuie sã returneze un ajutor de stat a cãrui valoare se ridicã la suma de 60 de milioane de euro. Numai cã ajutorul de stat la care face referire Comisia Europeanã a fost acordat doar pe jumãtate Complexului Energetic Hunedoara si cu o întârziere de câteva luni.
Date clare
Comisia Europeanã a stabilit date clare pentru acordarea ajutorului de salvare Complexului Energetic Hunedoara, însã statul român nu a respectat aceste prevederi. Ajutorul de salvare trebuia acordat în regim de urgentã, iar perioada de derulare a acestuia a fost stabilitã de Comisia Europeanã pentru perioada 23 aprilie – 22 octombrie 2015.Mai exact, data de 22 octombrie trebuia sã coincidã cu data de rambursare a ajutorului acordat Complexului Energetic Hunedoara. Din documentele Comisiei Europene rezultã faptul cã ajutorul de stat trebuia acordat pentru “salvarea întreprinderilor aflate în dificultate”, iar valoarea acestuia era de 167 de milioane de lei. Statul român, vesnic întârziat Statul român a întârziat nejustificat de mult acordarea primei transe din ajutorul de stat. abia în data de 20 iulie a fost acordatã prima transã din împrumut în valoare de 98.476,90 mii lei. Mai mult decât atât, Comisia Europeanã nu a avut nicio obiectie în ceea ce priveste acordarea ajutorului de salvare Complexului Energetic Hunedoara.
“Comisia a decis sã nu ridice nicio obiectie în ceea ce priveste acordarea ajutorului, care este compatibil cu articolul 107(3) din Tratatul de Functionare al Uniuni Europene”, se aratã într-o notã a Comisiei Europene privind aprobarea acordãrii ajutorului de stat Complexului Energetic Hunedoara.
Singura conditie pusã de Comisia Europeanã a fost ca în cazul nerambursãrii ajutorului de salvare, statul român sã notifice acest lucru si sã întocmeascã un plan de restructurare.
“Comisia reaminteste României sã întocmeascã un plan de restructurare pentru CE Hunedoara în momentul în care existã informatii cã ajutorul de salvare nu poate fi rambursat de cãtre CE Hunedoara”, mai arãtau la acel moment oficialii Comisiei Europene.
Fãrã prea multe optiuni
Comisia Europeanã a aprobat în primãvara anului 2015, acordarea unui ajutor de salvare Complexului Energetic Hunedoara pentru achizitionarea certificatelor de carbon. Statul român, prin Ministerul de Finante a întârziat aprobarea ajutorului, astfel cã societatea energeticã desi a achizitionat cu întârziere certificatele de carbon, a primit si amendã, iar salvarea s-a transformat în restructurare.
Cazul SA.41318-România, conform decizie C(2015) 2652 final a Comisiei Europene, CEH trebuia sã îsi divizeze activitatea minierã de cea energeticã. Potrivit art. 9, alin. 1, din OUG nr. 22/2015, “Ajutorul de stat individual pentru salvarea Societãtii nu se acordã în sectorul cãrbunelui si, pentru a putea demonstra cã acest ajutor de stat individual pentru salvare nu va fi utilizat în sectorul minier, activitatea minierã a societãtii se va separa legal de celelalte activitãti potrivit legislatiei în materie. Dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentã, Societatea initiazã demersurile pentru a separa legal activitatea minierã si depune diligentele pentru a atinge acest rezultat în cel mai scurt timp posibil, în termenul legal prevãzut de legislatia în materie”. Demersurile pentru separarea activitãtii au fost demarate, însã acestea s-au împotmolit.
Potrivit art. 9, alin 1, din OUG 22/2015 care spune cã “Dacã în termen de 6 luni de la momentul acordãrii ajutorului de stat individual pentru salvare Societatea nu prezintã un plan de restructurare sau dovada restituirii ajutorului de stat individual pentru salvare acordat sub formã de împrumut din venituri rezultate din privatizare conform art. 3, aceasta este obligatã sã prezinte un plan de lichidare voluntarã”. Oficialii Ministerul Energiei spuneau, anul trecut, cã nu s-a gãsit nicio solutie viabilã pentru reorganizarea activitãtii în cadrul CEH.
Oficialii ministerului spun cã au fost identificate alte solutii pentru Complexul Energetic Hunedoara.
“Începând cu anul 2016, Ministerul Energiei a initiat consultãri cu Consiliul Concurentei pentru identificarea unor solutii în vedere accesãrii unor ajutoare de tip serviciu de interes economic general (‘SIEG”) pentru unele grupuri energetice din cadrul CEH, astfel încât functionarea acestora sã fie asiguratã pânã în anul 2024. Demersurile au avut la bazã studiile realizate de TEE Transelectrica SA si programul de dezvoltare al retelei electrice de transport pe 10 ani, care au dovedit faptul cã, pânã în anul 2024, când se estimeazã finalizarea lucrãrilor de trecere a axului Banat de la tensiunea de 220 kV la tensiunea de 400 kV, este necesarã mentinerea în operare a unei capacitãti de 380 MW la nivelul CEH”, aratã rãspunsul.
În acelasi context, s-a identificat solutia extremã. Închiderea minelor neperformante.
“În data de 08.09.2016, a fost prenotificatã Comisiei Europene intentia de modificare a ajutorului de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cãrbune necompetitive din cadrul Societãtii Nationale de Închidere Mine Valea Jiului (SNIM), aprobatã prin Decizia CE C(2012) 1020 final – Ajutor de stat SA 33033 România, Compania Nationalã a Huilei SA Petrosani. Solicitarea de modificare a Deciziei a vizat introducerea în programul de închidere a încã douã mine de huilã necompetitive, Lonea si Lupeni, din cadrul CEH si reactualizarea unor elemente din cadrul Planului de închidere si a schemei de ajutor de stat de care beneficiazã SNIM. Comisia Europeanã a autorizat în data de 24 noiembrie 2016 sprijinul acordat de România pentru închiderea unor mine de cãrbune necompetitive. În conformitate cu Decizia Consiliului, ajutorul vizeazã acoperirea pierderilor de productie ale minelor pânã la închidere, finantarea salariilor compensatorii pentru personalul disponibilizat, finantarea programelor de reconversie profesionalã destinate fostilor angajati si alte prestatii sociale pentru respectivii lucrãtori, finantarea lucrãrilor de reabilitare a arealelor miniere. În urma demersurilor initiate de Ministerul Energiei, prin HG nr. 266 din 27.04.2017 s-a stabilit acordarea unui ajutor de stat în sumã totalã de 198,830 mil. lei de la bugetul de stat, pentru anul 2017, pentru facilitarea închiderii minelor de cãrbune necompetitive din cadrul CEH, Lonea si Lupeni. Pânã în prezent nu a fost elaborat un plan de lichidare”, mai aratã oficialii Ministerului Energiei.
Ca urmare a nerambursãrii ajutorului pentru salvare de cãtre societatea CE Hunedoara si în absenta unui plan de restructurare credibil sau a unor mãsuri efective în directia lichidãrii societãtii, în martie 2018, Comisia a deschis o investigatie aprofundatã.
În cursul investigatiei, Comisia a examinat conformitatea cu normele UE privind ajutoarele de stat a celor cinci împrumuturi finantate sau sprijinite din fonduri publice acordate societãtii CE Hunedoara. Împreunã, la 30 iunie 2016, împrumuturile se ridicau la aproximativ 73 de milioane euro (337 de milioane lei).
În conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, interventiile statului în întreprinderi sunt considerate a nu reprezenta ajutor de stat atunci când sunt efectuate în conditii pe care le-ar fi acceptat, într-o situatie similarã, un investitor privat care opereazã în conditii de piatã (principiul investitorului în economia de piatã).
Comisia a concluzionat cã patru dintre cele cinci împrumuturi, în valoare totalã de aproximativ 60 de milioane euro, plus dobânzile aferente, sunt incompatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat si România trebuie sã le recupereze. Al cincilea împrumut reprezintã un ajutor existent, acordat înainte de aderarea României la UE si, prin urmare, nu este necesar sã fie recuperat.
Monika BACIU