Un trenulet la scarã mult micsoratã, unic în lume, ajunge an de an în Parcul Central Carol Schreter din Petrosani, iar creatorul lui, un inginer pasionat de tehnicã, spune cã, la finele sãptãmânii trecute, a fost ultima lui iesire în public.
Alexandru Skroban are aproape 80 de ani si, asa cum ne-a mãrturisit acum, locomotiva creatã de el, un exemplar unic, alimentat cu cãrbuni si apã, va face acum ultima iesire, alãturi de copiii care l-au apreciat mereu. Este o adevãratã bucurie si, încã de când a început montarea sinelor, toatã suflarea s-a adunat si asteptat rãbdãtoare sã soseascã trenuletul.
Mai multi copii s-au asezat pe jos, cuminti, într-un semicerc, atenti la fiecare miscare, pe care câtiva oameni, care îl ajutau pe inginerul Skroban, o fãceau. Bucuria putea fi cititã pe chipul fiecãruia, pentru cã au aflat cã acolo va fi montat un trenulet, cu care se vor putea da, gratis. „Stãm cuminti si asteptãm. Eu m-am mai dat cu trenuletul”, a spus un copilas, în timp ce altii, care poate vedeau asta prima datã, asteptau nerãbdãtori. Trenuletul ce face deliciul celor mici, mai ales, a fost creat de câtiva ani si inginerul Skroban ne spune istoria lui.
„A fost o vreme, dupã ce am iesit la pensie, când trebuia sã fac ceva, cã toatã viata mea am muncit. Si am zis sã fac ceva deosebit. Si asa am ales sã fac o locomotivã scara 1:10, pe care încã nimeni nu a fãcut-o. Doi ani am lucrat. Un an am proiectat-o si un an am executat-o si am fãcut încercãri în atelier. Nu a fost usor, dar eu nu am dat înapoi si acesta este unicul exemplar din lume la aceastã scarã”, a spus Alexandru Skroban, inginerul proiectant si cel care a creat uimitorul trenulet.
Trenuletul este unic în lume si inginerul Skroban spune cã totul s-a nãscut din cunostintele lui în domeniul ingineriei si proiectãrii si faptul cã lumea vine sã îi priveascã trenuletul, l-a ajutat sã realizeze cã a fãcut ceva inedit. E o pasiune ce a împãrtãsit-o în cel mai frumos mod posibil cu toti cei care au stiut sã i-o aprecieze, iar copiii i-au arãtat mereu cã a meritat sã creeze acest trenulet.
„Fatã de locomotivele mari, diferenta este cã e de 1.000 de ori mai micã. Cred cã asta m-a ajutat cel mai mult în perioada de pensie, când am construit trenul. Prima datã am fost strungar, de la 14 la 22 de ani. Am fãcut liceul la seral si apoi facultatea din Petrosani. Am fost inginer subteran la Mina Dîlja si apoi am lucrat în proiectare si în învãtãmânt. Si asa am îmbãtrânit. Mi s-a pãrut foarte complicat sã fac o locomotivã si de aia m-am ambitionat. La una de 100 de tone, pui utilaje, dar la aceasta, micã, nu mai ai loc sã pui unghia. De aceea, eu nu am un depozit de carburant, sau rezervor de apã. Asta este explicatia cã nici în strãinãtate nu a fãcut nimeni”, afirmã omul.
Aceasta a fost ultima iesire în parc cu trenuletul. Alexandru Skroban spune cã a îmbãtrânit si vrea acum sã doneze trenul cu totul la Muzeul Mineritului.
„Am sperante mari cã va fi primit la muzeul din Petrosani. Acolo îl depun”, a conchis creatorul lui. Va ajunge o veritabilã piesã de muzeu, asa cã, dacã nu l-ati vãzut în aceastã zi mergând pe sinele atent montate sub supravegherea domnului Skroban, nu îl veti mai vedea decât ca piesã de muzeu.
Ultima iesire încurcatã de ploaie
Montarea sinelor a fost fãcutã vineri, iar vremea se arãta absolut minunatã. Din pãcate, însã, spre prânz, când inginerul anuntase cã porneste trenuletul, a început ploaia. Omul povesteste cã a fost pe punctul sã reprogrameze iesirea, dar a avut o surprizã uluitoare.
„La ora 14,30, eram în parc cu locomotiva în remorcã. A început sã plouã din ce în ce mai mult, asa cã am rãmas în masinã. În jurul orei 16,00, am hotãrât, împreunã cu sotia mea, sã plecãm acasã si sã revenim peste o sãptãmânã. Douã persoane, de aproximativ 50 de ani, s-au apropiat de masinã si s-au prezentat. Mi-au spus cã au venit 300 km din orasul Sighisoara. Sunt mecanici de locomotivã si în tinerete au lucrat pe locomotivã cu aburi, iar în prezent pe locomotive electrice. Mã urmãreau pe Facebook, iar dupã anuntul cã este ultima punere în functie a locomotivei, au vrut s-o vadã si în realitate. Nu am stat pe gânduri si imediat am pus locomotiva în functiune. Mecanicii de locomotivã au pus multe întrebãri si au apreciat realizarea. În final, au acceptat o plimbare cu locomotiva, dupã care ne-au multumit. .Între timp au venit copii cu pãrintii în parc, nu ca altãdatã, dar pânã la plecare, am avut de plimbat multi copii. În final, evenimentul s-a desfãsurat bine”, a scris, la finalul ultimei aventuri, pe pagina sa de socializare, inginerul Alexandru Skroban.
Diana Mitrache