Sub genericul „Tinerii învatã de la vârstnici” s-a încheiat un final de capitol în care trei generatii au avut doar de învãtat. O spun copiii care au participat, alãturi de cei trecuti de prima tinerete, dar si de dascãlii lor, la un proiect ce a vizat tocmai ideea de a sparge barierele legate de vârste. Si nici nu a fost greu.
„Am învãtat sã reconstituim o mãsutã si niste cauciucuri pe care le-am pictat si au devenit ghivece. Iar mãsuta am fãcut-o în asa fel încât sã o folosim cu drag, din nou si ne-am bucurat foarte mult cã am vorbit cu un om mai în vârstã. Am socializat foarte mult si, în mod special, cu un bãtrân, fiind o oarecare bucurie”, a spus Bianca Ile, o elevã care a participat la acest proiect. „Am învãtat sã crosetez si sã cos si oamenii acestia m-au ajutat. Eu am învãtat sã discut cu bãtrânii, fãrã sã avem divergente de opinii. Din când în când aveam idei diferite, iar acest proiect ne-a ajutat sã gãsim o cale de comunicare. Au învãtat si ei sã se ocupe cu noi, cei din generatia nouã si ne împãrtãseascã ideile, fãrã sã le impunã asta si sã îi supere ceva”, a completat Naty Ile, un alt copil ce a participat un an la acest proiect. Iar dacã tinerii au învãtat sã asculte de bãtrâni, nici acestia nu s-au lãsat coplesiti de diferenta de vârstã si si-au completat astfel cunostintele de care aveau nevoie.
„Noi i-am învãtat cum e cu tehnologia modernã si sã vorbeascã cu copiii lor care sunt în strãinãtate, pe Skype. La rândul meu, am învãtat sã tricotez, sã fac de mâncare si foarte multe lucruri despre viatã”, a conchis si Diana. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Caritas, iar vârstnicii sunt chiar din grupul pe care acestia îi îngrijesc la domiciliu. Ideea a fost aceea de a elimina barierele între generatii, toti fiind multumiti acum de reusitã. „Ne-am dorit sã aducem împreunã vârstnici si tineri, ca sã creãm un cadru propice formãrii unor abilitãti practice si sã creãm o punte de legãturã între generatii. Am mers la vârstnicii care nu s-au putut deplasa, sau, în cazul celor care au putut, i-am chemat la scoalã si fiecare vârstnic i-a învãtat pe tineri câte ceva din experienta lor de viatã. Au învãtat sã croseteze, sã coasã, sã facã tãitei si prãjituri, au împletit cosuri, au reconstituit obiecte vechi si le-au transformat în ceva nou si folositor, Am învãtat câteva lectii de viatã si mi-am fãcut noi prieteni, dar mi-am dat seama cã este foarte important sã implici comunitatea în educatie”, a precizat si Anca, Stoica, profesor coordonator, care a lucrat cu ambele generatii în tot acest timp.
Timp de un an de zile, tinerii si vârstnicii s-au întâlnit la sediul Asociatiei Caritas, la Scoala I.G Duca sau la azilele de bãtrâni, au vorbit si s-au fãcut utili unii altora. Este primul proiect pe care aceste generatii îl fac împreunã si sigur îl vor continua în acelasi fel. Este un concept împrumutat de la europeni, iar cei de la Caritas l-au câstigat prin intermediul unei fundatii din Germania. A început anul trecut si ar putea fi extins, dacã cele trei generatii vor sã se implice pe mai departe.
Diana Mitrache