Î ntr-un decor cuprins de ruinele unei foste mine de cărbune, pe platforma Exploatării Miniere Culturale Petrila, a avut loc, vineri seară reprezentanția de execepție a operele lui Carol Orff, Carmina Burana. Totul a fost completat cu un impresionat spectacol de lasere, în ton cu acordurile de început ale ariei „O fortuna”. Nimic mai potrivit, au spus organziatorii acestei ediții a Opera Nights, un maraton de 5 spectacole ce s-au ținut în locuri inedite și care au adunat mii de oameni.
La Petrila, publicul s-a bucurat de prezența artiștilor de la Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovschi din Constanța.
„Suntem într-un decor cu foarte multă personalitate. (…) Acest decor, pe mine, mă trimite la filmul Mad Max, sau la decoruri psihedelice, post-atomice și atunci am spus Carmina Burana, completată cu un spectacol de lasere. La aceasta am adăugat o prezentare atipică, pentru un public care se va adapta, la fel ca și artiștii, așa încât să realizăm ceea ce se numește un eveniment care să pună în valoare și locul, dar, în același timp să se și potrivească cu locul, fără să fie kitsch”, a spus Alexandru Gruian, managerul Cultural al Festivalului opera Nights.
Decorul și faptul că artiștii au fost impresionați de ceea ce au văzut în curtea fostei mine și în Muzeul Salvatorului Minier, locul în care sunt expuse părți din ultima zi a celor ce au pierit în mină, au făcut-o pe Daniela Vlădescu, directorul artistic al festivalului să compare locul cu unul desprins din poveștile triste ale istoriei omenirii. „Este aici istoria noastră contemporană, pe care mulți, poate, nu am fi reușit să o percepem, pentru că ajungem greu și drumurile nu prea ne duc prin aceste locuri. Am fost impresionată, când eram micuță, de Auschwitz. Pe urmă, am văzut Muzeul Bombei atomice de la Hyroshima. Apoi am văzut acest muzeu și este așa de impresionant și trist și pentru acești oameni care și-au dat viața aici și care au făcut țara mai bogată muncind aici, ca și pentru familiile lor, care nu au mai apucat să aibă continuitatea unei munci, o să cântăm noi, Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovschi din Constanța, Carmina Burana, una dintre cele mai faimoase lucrări, apreciate în zilele noastre”, a spus Daniela Vădescu, director artistic al acestui festival de operă.
Spectacolul a fost grandios, presărat cu lumini, lasere și, pe alocuri tensionat de dramatismul generat de opera lui Carl Orff.
Totul a fost posibil grație celor de la Consiliul Județean Hunedoara, care au cumpărat ruinele minei Petrila și care au de gând să transforme exploatarea minieră, în exploatarea culturală Petrila, ofensiva culturală fiind palpabilă cu astfel de evenimente. „Este un decor de excepție și mă bucur că am făcut spectacolul aici. Am idei pentru mina Petrila, pe care nu am cumpărat-o să o distrugem. Am dat banii Consiliului Județean și mă bucur că avem acum acest loc. Nu am cumpărat-o să rămână în paragină. Facem aici lucruri inedite, așa încât istoria mineritului să ne rămână în memorie, deși regretăm că nu mai este minerit. Sper că vom reuși să atragem bani în județul Hunedoara și să dezvoltăm și acest loc”, a spus Laurențiu Nistor, președintele Consiliului Județean Hunedoara.
Artiștii care au urcat pe scenă au apreciat deopotrivă decorul și acustica zonei, dirijorul fiind de părere că totul a făcut parte din ceea ce se așteptau. De altfel, i-am zărit pe artiști, îmbrăcați în frac și rochii de seară strălucitoare, reculegându-se printre vagoneții de mină, ori privind cu uimire ruinele rămase din ceea ce cândva a fost una dintre cele mai vechi mine din România. „Este o surpriză și o premieră pentru fiecare dintre noi. locul acesta are o încărcătură specială. Aici s-au întâmplat și bune și reel, dar în ansamblu, se construiește. Și aceasta este o idee bună de a aduna lumea și de a cinsti arta, în orice context. Și, iată, dovada cea mai bună a fost faptul că sala, ca să zic așa, era aproape plină, deși mai era o oră până la începerea spectacolului”, a spus Tiberiu Dragoș Oprea, dirijorul corului și orchestrei.
Carmina Burana a decurs senzațional, iar la final, spectatorii, care au avut accesul gratuit la spectacol, au putut să vadă un impresionat foc de artificii, la Exploatarea Culturală Petrila, gătită în straie de operă.
Diana Mirache