Sindicatele, dar si administratia Complexului Energetic Hunedoara poartã o parte din vinã pentru FALIMENTAREA societãtii. Cel putin asa aratã una din concluziile administratorului judiciar, care a publicat ultimul raport privind cauzele care au dus la intrarea în insolventã a Complexului Energetic Hunedoara.
“Drepturile conferite prin Contractul Colectiv de Muncã exced posibilitãtilor de platã ale societãtii. Nici conducerea societãtii si nici organizatiile sindicale nu au înteles gravitatea situatiei economice a societãtii – falimentul iminent – amenintând cu încetarea lucrului pentru necuprinderea în prevederile Contractului Colectiv de Muncã a unor facilitãti care oricum nu pot fi acordate de societate.Toate acestea nu fac decât sã grãbeascã intrarea în faliment a societãtii cu consecinta încetãrii activitãtii si diponibilizarii întregului personal”, aratã noul raport al GMC Craiova.
De cealaltã parte, sindicalistii sustin cã raportul nu acest lucru trebuia sã îl scoatã în evidentã, asa cum nici minerii sau energeticieni nu pot lucra fãrã a fi plãtiti, doar pentru a salva ei ce au distrus altii.
“Nu asta trebuia sã cuprindã raportul. Raportul trebuia sã arate cauzele insolventei si persoanele care se fac vinovate. Nu cred cã minerii si energeticienii trebuie sã lucreze gratis, asa cum nici cei de la casa de insolventã nu lucreazã gratis”, a declarat Petre Nica, presedintele Sindicatului Muntele.
Disponibilizãri, dar si angajãri
Potrivit celor de la GMC Craiova, la Complexul Energetic Hunedoara sunt angajate persoane care nu contribuie, în niciun fel, la realizarea de venituri pentru societatea. În schimb, raportul aratã cã în unele cazuri, precum în subteran, ar fi nevoie de angajãri.
“Schema de personal supradimensionatã si obligatiile asumate prin Contractul Colectiv de Muncã disproportionate fatã de posibilitãtile societãtii si de contributia angajatilor la realizarea veniturilor societãtii. Am criticat deja actiunile anemice ale administratiei cu privire la disponibilizarea personalului excedentar, iar în prima perioadã de insolventã am procedat la denuntarea Contractului Colectiv de Muncã în baza prevederilor art.123 din Legea 85/2014 – Legea Insolventei realizând astfel singurele reduceri de cheltuieli înfãptuite de societate de la începutul anului. Considerãm în continuare ca structurã de personal a societãtii este supradimensionatã si mãsurã disponibilizãrii a 840 de salariati abia în luna octombrie este tardivã. Am vrea sã fim bine întelesi: existã locuri de muncã deficitare: la fronturile de lucru de la minerit si energie – aici poate ar trebui sã se facã angajãri pentru cresterea productiei – dar existã personal excedentar în activitatea energeticã si în activitatea de suprafatã din minerit care nu are nicio contributie la realizarea veniturilor”, mai aratã raportul.
Administratorul judiciar mai aratã cã ar fi sanse, foarte slabe, de salvare a unei pãrti din Complexul Energetic Hunedoara, însã eforturile nu mai tin de conducerea localã, ci de cea guvernamentalã si chiar europeanã.
“Se contureazã astfel posibilitatea implementãrii unui Plan de Reorganizare care sã cuprindã achitarea unei mari pãrti a datoriei cãtre bugetul statului prin darea în platã a principalelor active functionale, restul activelor urmând a fi valorificate, iar din sumele obtinute pot fi achitati, fie si partial ceilalti creditori. Indiferent cã un asemenea plan reuseste a fi dus la bun sfârsit sau esueazã dupã ce are loc operatiunea de dare în platã, prin el se pot rezolva ambele probleme – socialã si energeticã. Lucrurile sunt abia la început si se miscã foarte greu fiind vorba de multe institutii, inclusiv aprobãri de la Comisia Europeanã. Important este ca un asemenea scenariu poate fi prins în cadrul Planului de Reorganizare,acesta poate fi aprobat de cãtre creditori si, cel putin teoretic, chiar si în ultimul ceas existã sanse pentru pãstrarea locurilor de muncã din Hunedoara. Din pãcate, un asemenea plan poate foarte usor esua – e posibil ca diferitele institutii implicate sã nu colaboreze pentru sustinerea lui,e posibil ca Guvernul României sã nu convingã Comisia Europeanã si sã nu se obtinã aprobarea pentru ajutorul de stat pentru cele douã activitãti – minierã si energeticã – ce urmeazã a fi sustinute, este posibil ca obstacole neprevãzute – greve, accidente etc. sã zãdãrniceascã toate aceste sperante. În ceea ce ne priveste, suntem sceptici cu privire la reusita reorganizãrii activitãtii Complexului Energetic Hunedoara SA. Am arãtat cã aceasta nu depinde de oamenii muncii din judetul Hunedoara, nici de conducerea CEH sau de factorii de conducere de la nivelul judetului Hunedoara, nici mãcar numai de conducerea Ministerului Energiei, ci poate fi rezolvatã doar prin conlucrarea mai multor institutii ce nu pot fi coordonate decât la nivel guvernamental. Complexul Energetic Hunedoara SA este o întreprindere cu capital de stat, prost croitã încã de la înfiintare, ajunsã într-o situatie disperatã din punct de vedere economic iar mãsurile necesare pentru salvarea locurilor de muncã si pentru continuarea activitãtii celor douã termocentrale sunt exceptionale implicând cel mai înalt nivel de decizie”, aratã raportul. În aceastã privintã, sindicalistii sunt de acord cu cele arãtate de administratorul judiciar.
“Din acest punct de vedere au dreptate. Noi am spus cã solutiile pentru CEH nu mai tin nici mãcar de minister, ci de Guvern. Lucrurile merg foarte greu. Chiar si acea variantã de a pãstra douã unitãti miniere cu câte un grup de la fiecare termocentralã, fiind poate una din ultimele solutii, e greu aplicatã. E o responsabilitate guvernamentalã si nu ministerialã”, a mai declarat Petre Nica, presedintele Sindicatului Muntele.
Guvernul trebuie sã salveze ceva din CEH
Guvernul ar trebui sã salveze ceva din Complexul Energetic Hunedoara, cel putin din douã rationamente. Factorul social si importanta CEH în sistemul energetic national sunt doar douã dintre aspectele pe care le aratã cei de la GMC.
“Existã însã cel putin douã motive pentru care se impune ca Guvernul României sã se implice în adoptarea si finalizarea cu succes a unui Plan de Reorganizare privind Complexul Energetic Hunedoara SA si anume: – situatia socialã gravã din zonã, recunoscutã deja de ultimele guverne, ce s-ar crea prin oprirea activitãtii Complexului Energetic Hunedoara SA. Valea Jiului este o zonã monoindustrialã în care ponderea activitãtii economice graviteazã în jurul Complexului Energetic Hunedoara SA. Totodatã, activitatea de exploatare a cãrbunelui nu poate fi opritã, pur si simplu, fãrã a fi luate mãsuri de conservare si securizare a minelor, actiune costisitoare ce necesitã implicarea guvernului; – necesitatea mentinerii în operare a unei capacitãti de productie de 380 MW la nivelul Complexului Energetic Hunedoara SA pentru asigurarea securitãtii Sistemului Energetic National si a stabilitãtii acestuia.
Conform Programului de Dezvoltare a Retelei Electrice de Transport pe 10 ani pe care îl are în desfãsurare CNTEE Transelectrica SA, sunt prevãzute lucrãri de trecere a axului „Banat” (axul 220 kV Portile de Fier-Resita-Timisoara-Sãcãlaz-Arad) de la tensiunea de 220 kV la tensiunea de 400 kV si de realizare de noi linii de interconexiune în vederea cresterii nivelului de sigurantã în functionarea CHE Portile de Fier si a cresterii capacitãtii de transfer între România cu Serbia si Ungaria. Aceste lucrãri de investitii se vor finaliza pânã în 2023-2024. Pânã la finalizarea acestora este necesarã mentinerea în operare a unei capacitãti de 380 MW la nivelul CEH respectiv a unui grup generator la CTE Mintia (grupul nr.3 de 230 MW) si a unui grup generator la CTE Paroseni (grupul nr.4 de 150 MW) pentru eliminarea suprasarcinilor din SEN si mentinerea sigurantei acestuia”, mai aratã raportul.
În cazul în care nu va functiona planul de restructurare, administratorul judiciar va cere declararea FALIMENTULUI Complexului Energetic Hunedoara.
Monika BACIU