U n mal de pământ stă să o ia la vale, iar acolo sunt case și oameni în pericol. Localnicii din Lonea au crezut că e cutremur și calea ferată pe care trece trenul cu cărbunii scoși din mina Lonea nu mai poate fi folosită. Totul, pare a fi din vina ploilor, dar și a lucrărilor ce sunt executate pentru construirea unui nou bloc.

Zona se află în apropierea blocurilor ANL, acolo unde se va mai construi un bloc. Constructorul a scos niște parapeți de susținere și malul o ia la vale. Primii afectați sunt cei de la Mina Lonea. Cărbunii nu mai pot fi transportați pe calea ferată, deoarece
terasamentul s-a surpat efectiv.
„Avem 180 de tone stocate în mină. Capacitatea la mina Lonea este de 450 de tone în subteran și putem să scoatem și cărbune afară. Am înțeles că deja s-a și demarat procedura pentru achiziția transportului cu rabe și de luni vom transporta cu mașini cărbunii de la Lonea”, a spus Alin Udvar, directorul minei Lonea.
Soluția este una temporară, iar cei de la mină spun că de vină sunt, cu siguranță, lucrările de la terasament, pentru că asta a pornit dealul la vale. Și asta spun și oamenii din zonă care, când dealul a pornit puțin și s-a căscat gaura în terasament s-au speriat ca de cutremur.
„Aici stau și nu a fost nicio problemă până nu au început jos să lucreze la noul bloc ANL. S-au apropiat până la zidul de susținere, care era făcut și cel mai mare pilon de susținere l-au distrus, l-au făcut bucăți și apoi imediat a început să crape și seara a fugit terenul de am crezut că e iar cutremur, așa s-a zguduit. Suntem în pericol și toate casele de aici pot coborî”, spune un om care locuiește în zonă.
În partea de jos sunt construite blocuri, iar ultimul se află în construcție. Oamenii din zonă spun că locul era cândva o mlaștină și asta ar favoriza acum alunecarea de teren. Dar primarul dă vina pe cei de la mina Lonea care nu și-au reparat calea ferată și mai spune și că transportă trenurile supraîncărcate cu huilă.
„Am dispus de miercuri să vină constructorul, proiectantul, dirigintele de șantier, la fața locului, ca să facă o notă de constatare și chiar am solicitat să vină și un geotehnist să vedem dacă problemele sesizate de cei de la CEH sunt din cauza lucrărilor de la bloc, sau din cauza faptului că ei nu își întrețin linia. Vreau să spun că oamenii din primărie au fost acolo și au constatat că acel canal care ar trebui să asigure drenarea apei pe sub calea ferată este colmatat, canalele sunt înfundate și acum, primăvara, apa s-a infiltrat și a stricat calea. Am mai avut acolo probleme când a plouat și a mișcat terenul. Cred că cei de la Complex au găsit o scuză că noi construim un bloc”, a precizat Vasile Jurca, primarul orașului Petrila.
Edilul din Petrila a afirmat că, în proiectul de construire al blocului este prevăzută și construirea unui zid de sprijin, tocmai în ideea de a consolida locul. Mai ales că susține că trenurile sunt prea mult încărcate.
„Din informațiile pe care le am, trenul este mereu încărcat peste sarcina admisă și o să fac o sesizare către ITM, să verifice în urmă până la un an, să vadă ce tonaje s-au folosit acolo, pe o line deja compromisă, din punctul meu de vedere”, a mai spus Vasile Jurca.
Inspectorii ITM au ieșit în teren și deja au luat primele probe. „Colegii mei au fost pe teren și au verificat zona șantierului la acel bloc de locuințe Acum verifică mina și am cerut documentele de la primăria Petrila, ca să știm ce se întâmplă la fața locului, iar zilele următoare vom lua măsurile necesare, dacă găsim neconformități la fața locului”, a declarat Florin Bozdog, șef ITM Hunedoara.
Terenul a luat-o la vale în noaptea de marți spre miercuri a acestei săptămâni, iar localnicii se tem și ei pentru siguranța locuințelor lor.
Diana Mitrache