E xact astăzi se împlinesc 52 de ani (29 februarie 1971) de când a fost prima ediție a celei mai longevive competiții de iarnă din Valea Jiului.
Iată evocarea acelor momente de început, la ceea ce va deveni în timp CUPA VETERANILOR.
În luna mai 1970, la Lupeni se formează un grup de inițiativă, în vederea organizării unei competiții de schi alpin și schi fond în Masivul Straja din Munții Vâlcanului.
Cei care pun bazele acestui grup sunt: Adrian Napău, Ion On, Gheorghe Lupaș, Anton Dobner, Adalbert Kato, Simion Cioflică și Petru Ambruș.
Din inițiativa lui Ion On, la vechea cabană Straja, s-a hotărât ca această competiție să poarte numele de CUPA VETERANILOR.
Astfel, în februarie 1971 are loc prima ediție, la concurs participând zece concurenți veterani, cu criteriu de vârstă peste 35 de ani, pe categorii din cinci în cinci ani. Dacă la prima ediție au fost doar schiori veterani din Lupeni, la cea de-a doua ediție în 1972, au fost invitați și cei din Petroșani, Vulcan, Petrila și Aninoasa.
La ediția din 1975, a crescut numărul de invitați și cu alți veterani din afara Văii Jiului, din Deva, Arad, Reșița, Hunedoara, Cluj, Predeal, la categoria peste 60 ani câștigând (din 45 participanți), Ilie Munteanu din Predeal.
De menționat că în acel an 1975, competiția s-a desfășurat în Masivul Parâng, pe pârtia de la I.E.F.S. (vezi facsimil de mai sus).
Printre pionerii Cupei Veteranilor din anii ′70 îi amintim pe Aron Peter, Zoltan Ușurelu, Ladislau Boroș, Iosif Grozoni, Alexandru Fodor, Nuțu Muntean, Ionel Morar, Iosif Racolța, Terezia Káto (Lupeni), Ionel Moraru, Viorel Străuț, Dumitru Bârlida (Petroșani), Leonte Stoica, Nicolae Lic, Ladislau Kraus (Vulcan), Ion Sân (Paroșeni), Vasile Magheru (Aninoasa).
LA DRUM, SPRE MUNTE, CUM S-O PUTEA…
Cei care ajung acum în stațiunea Straja, cu greu își pot imagina metodele de transport din anii ′70 ÷ ′80 ai veacului trecut, când pe un „drum de țară”, puțin mai lat decât o potecă, trebuia să ajungă la cabana Straja, centrul acțiunilor de munte, și implicit la pârtia de schi din apropiere.
Dacă în anii ′70 toate materialele necesare în munte erau transportate cu atelaje trase de cai, un deceniu mai târziu s-a trecut la mijloace motorizate, tractorul și sania-remorcă fiind un adevărat confort! Aici erau încărcate claie peste grămadă, alimente, lăzi cu băutură,
echipamente de schi și binențeles, oamenii muntelui, pasionații de schi.
Apoi, cu spijinul inginerului Gheorghe Marchiș, în anul 1981 a fost construit primul telescaun, ce pornea de la Baza de Agrement Brăița, cu sosire la cota 1440 m.
GENU TUTU