În Valea Jiului s-a reparat un pod peste Jiul de Vest în aceeasi perioadã în care au fost construite tunelurile din Defileul Jiului. Pare un adevãrat record, însã, nu se stie dacã lucrãrile vor fi si gata. Observatia îi apartine unui sofer care trece zilnic peste podul din Iscroni, de luni bune aflat în reabilitare si care a fãcut, stând la semafor, analogia între termenele de executie.
Diferã doar anii si poate numãrul de muncitori, însã, cei de acum lucreazã mecanizat, în timp ce cei care au construit calea feratã Bumbesti – Livezeni au lucrat cu mâinile goale.
„De câteva luni încoace îmi tot fixez câte un orizont de asteptare: oare când va fi gata? Azi dimineatã, când am trecut, m-am gândit cã 31 octombrie este data la care trebuie sã îl finalizeze. Si am avut brusc, o revelatie. În 31 octombrie 1948 a fost inaugurat Defileul Jiului si mã gândeam cã acel santier national Bumbesti Livezeni a functionat între 1 aprilie – 31 octombrie 1948. Comparatia nu a fost greu de fãcut. Podul a început sã fie reparat tot cam în acea perioadã si mã gândeam cã ar fi pãcat sã nu îi încurajãm pe oamenii acestia sã termine posul un pic mai repede de 31 octombrie, sã dureze mai putin decât a durat construirea a 17 km din defileu”, a precizat Dorel Schiopu, sofer navetist între Vulcan si Petrosani.
Defileul Jiului mãsoarã 31 de km, din care peste 25 % sunt ”lucrãri de artã”, cum spun cei din transporturi. Adicã: poduri, tuneluri, viaducte, ziduri de sprijin etc. Mai precis, cei care trec prin Defileul Jiului pot fi fascinati – pe lângã incredibila frumusete naturalã a muntelui, a apei si a pãdurii – si de frumusetea arhitectonicã a celor 8 poduri mari, 27 de viaducte de coastã, 39 de tuneluri, 2,5 km ziduri de sprijin si a celor 5 statii de cale feratã. În treacãt fie spus, o astfel de „densitate de lucrãri de artã pe km” este unicã în România si face din Defileul Jiului cea mai frumoasã portiune de drum (rutier si feroviar) din România!
„Între 1924 si 1948, lucrându-se din douã directii, s-au realizat 14 km din calea feratã ce avea sã uneascã Valea Jiului cu Oltenia. Deci, restul de 17 km au fost finalizati în exact 7 (sapte) luni! Pe santierul Bumbesti – Livezeni au lucrat 27.988 muncitori, în timp ce la podul de la Iscroni nu sunt mai mult de cca. 20 în acelasi timp. Avantaj: podul. Pe defileu erau foarte multe locuri unde nu se putea folosi nici mãcar o roabã (erau în 1948), iar la pod am vãzut de la butelii de aragaz, elevatoare, chiar masinã de turnat asfaltul (suntem în 2016). Avantaj: defileul. Pe vremea aceea puterea comunistã asupritoare nu avea problemele de azi referitoare la legislatia muncii, legislatia achizitiilor publice, dreptul la contestatii, chichitele subcontractãrii etc, cãrora trebuie sã le facã fatã constructorii de azi. Avantaj: podul. Podul are cam 70 – 80 de metri în timp ce în defileu sunt si tuneluri de peste 200 de metri! Avantaj: defileul. Una peste alta, însã, termenul de executare este aproape acelasi!”, mai afirmã Dorel Schiopu.
Acum, podul de Iscroni este încã în constructie si data finalizãrii lucrãrilor este 31 octombrie 2016. Nu se stie cât va mai dura reabilitarea, însã, un lucru este cert: încã se lucreazã si se circulã pe un singur sens.
Diana Mitrache