Dintre problemele principale ale Ligii noastre, se detaseazã ca cele mai importante, drepturile pensionarilor mineri si a altor categorii socio – profesionale de pensionari, membrii în cadrul asociatiei.

În anul 2010, luna decembrie, a fost adoptatã în mod ilegal de cãtre Parlamentul României, Legea sistemului unitar de pensii publice nr. 263/2010, lege intratã în vigoare la 01 ianuarie 2011 si care are în continutul sãu, foarte multe prevederi defavorabile pentru noi pensionarii mineri si pentru toti pensionarii din tarã.

Cu toate cã, opozitia USL din acea perioadã a protestat prin neparticiparea la dezbaterile ulterioare din plenul parlamentului, aceastã lege a fost promulgatã si a intrat în vigoare.În ceea ce ne priveste, încã din anul 2013 luna februarie, am elaborat un proiect de 19 amendamente pentru modificarea si completarea legii 263/2010, amendamente care puse sub format de proiect de lege, au fost transmise spre analizã, dezbatere si rezolvarea tuturor factorilor interesati: Primului Ministru, Ministerului Muncii, Casei Nationale de Pensii Publice, Casei Judetene de Pensii Hunedoara.

În general, rãspunsurile si modul de rezolvare al acestor institutii a fost neconcludent, limitându-se la a ne informa faptul cã Legea 263/2010 a fost adoptatã de parlament si promulgatã de Presedintele României si este deja în vigoare. Un rãspuns mai încurajator si o licãrire de sperantã a transmis Casa teritorialã de Pensii, în sensul cã amendamentele noastre vor fi analizate si eventual utilizate la modificarea si completarea Legii 263/2010.

Totusi, unele amendamente ale noastre, putine la numãr, au fost într-un fel sau altul rezolvate, amintind în acest sens:

Amendamentul 1 – La art. 49 alin (1) am propus introducerea unei noi litere h) si cuprinderea si a elevilor scolilor profesionale de ucenici si/sau de liceu industrial profesional, la perioade asimilate. Acest amendament, cu referire la ucenicii scolilor profesionale, a fost rezolvat prin Decizia ICCJ nr. 18/2015, cu mentiunea cã este obligatorie pentru instantele de judecatã, potrivit art. 514 si 517 alin (4) din NCPC.

Amendamentul 4 – La art. 56 am propus modificarea alin (5) în sensul cã stagiul complet de cotizare pentru persoanele prevãzute la alin (1) (care au realizat cel putin 20 ani în locuri de muncã prevãzute la art. 30 alin (1), lit. a) în conditii speciale, adicã minerii si pensionarii mineri) sã fie de 20 ani în loc de 30 ani.

Acest amendament s-a rezolvat prin Legea 155/2016, însã a rãmas nerezolvat pentru cei care au lucrat în conditii speciale pânã la 20 ani subteran sau suprafatã, pentru care noi propunem continuarea utilizãrii stagiilor de cotizare din anexele 4 (bãrbati) si 5 (femei), tabelele 4, 5 si 6 din Legea 19/2000 pentru determinarea punctajelor medii anuale.

Amendamentul 5 – La art. 65 am propus modificarea alin (4) respectiv cuantumul pensiei anticipate partial sã se stabileascã din cuantumul pensiei pentru limitã de vârstã, prin diminuarea acesteia cu 0,50% pentru fiecare lunã de anticipare si NU de 0,75% adicã un total de 30% si nu de 45% pe perioada de 5 ani de anticipare. S-a rezolvat prin legea 142/2016, respectiv asa cum a fost prevãzut în art. 50 alin (2) din Legea 19/2000 si chiar mai bine.

Amendamentul 8 – La art. 102 am propus modificarea alin (2) în sensul cã valoarea punctului de pensie sã se stabileascã anual prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat si sã fie de cel putin 45% din câstigul salarial mediu brut anual prognozat pentru anul urmãtor. Acest amendament, sub formã de proiect de lege, este supus spre dezbatere si adoptare în Parlamentul României. În prezent valoarea punctului de pensie este de 871,1 lei ceea ce reprezintã 32.5% din s.m.b prognozat pe anul 2016, în timp ce dacã se aplicã 45% din s.m.b. prognozat, valoarea punctului de pensie ar fi fost de 1206 lei, diferenta fiind semnificativã de 335 lei pentru fiecare punct de pensie.

Amendamentele 12, 13, 14 – La art. 146 alin (2) am propus eliminarea si abrogarea oricãrei exceptii de neaplicare a majorãrii punctajelor anuale de 50% grupa I-a si/sau conditii speciale si cu 25% grupa a II-a si/sau conditii deosebite. Acest amendament, prin introducerea unui nou articol 169.1 alin (1) s-a concretizat prin adoptarea si promulgarea Legii 192/2015 pentru pensionarii ale cãror drepturi au fost stabilite potrivit legislatiei anterioare datei de 1 ianuarie 2011.

Noi, reprezentantii pensionarilor minei (presedintele Hortopan Ion si prim vicepresedintele Crãciunescu Barboane), împreunã cu pensionarii de la Hunedoara si Galati, am fost la Bucuresti încã de la initierea acestei legi în 9 decembrie 2014 în prezenta d-nei Ministru al Muncii, Rovana Plumb si a presedintei CNPP – d-na Ileana Cuitan, iar în data de 5 mai 2015 am intervenit în sedintã la Comisia de Muncã a Camerei Deputatilor în sensul utilizãrii anexelor 4 si 5 din Legea 19/2000 si nu a anexei 3 din aceeasi lege, pentru utilizarea stagiilor de cotizare la determinarea punctajelor medii anuale dupã care aceastã lege a fost avizatã. Însã Legea 192/2015 adoptatã de parlament si promulgatã prevede la alin (3), utilizarea stagiilor complete de cotizare prevãzute de lege, corespunzãtor fiecãrei situatii, la determinarea punctajului mediu anual.

Pentru a NU lãsa loc de diferite interpretãri si calcule eronate, la întrunirea de la Ministerul Muncii din 27.01.2016 împreunã cu pensionarii siderurgisti din Galati, Turnu Mãgurele si Giurgiu la analiza efectuatã în prezenta sefei Serviciului Pensii din Minister (dar în lipsa d-nei Ministru Ana Claudia Costea, motivând cã are sedintã de guvern), s-a stabilit: Recalcularea pensiilor conform legii, începând cu luna februarie 2016 si esalonat începând cu pensionarii din 1990;Stagiul de cotizare utilizat sã fie acelasi ca si la stabilirea drepturilor de pensie, conform art. 134, alin (3) din Normele de aplicare a prevederilor Legii 263/2010; Respectarea hotãrârilor judecãtoresti definitive si irevocabile si utilizarea acelor stagii complete de cotizare la determinarea punctajului mediu anual, în baza cãruia a fost calculat cuantumul pensiei.

Contrar celor discutate si stabilite mai sus, prin Hotãrârea Guvernului pentru completarea HG nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii 263/2010, Guvernul României, modificã art. 134 alin (3) si prin exceptie, se prevede utilizarea stagiilor complete de cotizare prevãzute în Anexa nr. 5 din lege pentru majoritatea pensionarilor.

Aceastã mãsurã defavorabilã, înseamnã utilizarea stagiilor de cotizare între 30 – 35 ani, rezultând un cuantum al pensiilor foarte mic, în multe din cazuri acelasi cuantum si chiar mai mic. În aceastã situatie, singura solutie este de a ne adresa instantelor judecãtoresti si a chema în judecatã institutiile statului, care, cu ignorantã si nepãsare, au modificat prevederile initiale ale art. 134, alin (3) din Norme.

Amendamentul 19 – La anexa 15 din Normele de aplicare a Legii 263/2010 am propus modificarea pct. VI Mentiune, în sensul de a fi luate în calcul la stabilirea punctajului mediu anual si alte sporuri si adaosuri parte din venitul salarial brut realizat pentru care angajatorul a calculat, retinut si virat contributia CAS.

Am propus, printre alte venituri, luarea în calcul a formelor de retribuire în acord care s-a concretizat prin Decizia II CJ nr. 19/2011, decizie care, de asemenea, este OBLIGATORIE doar pentru instante. Trebuie sã mentionãm si sã ne referim si la Decizia ICCJ nr. 11/2015, prin care Înalta Curte a decis în dispozitivul de hotãrîre ca, pentru pensionarii din intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiile complete de cotizare la determinarea punctului mediu anual sã fie de:- 20 ani în cazul celor care au lucrat efectiv în grupa I-a de muncã, si – 25 ani în cazul celor care au lucrat efectiv în grupa a II-a de muncãSi aceastã decizie, desigur, este obligatorie doar pentru instante, conform art. 517 (4) din NCPC.

Subliniem, la final, faptul cã au mai rãmas nerezolvate unele amendamente importante din cele propuse, care sã fie luate în considerare la modificarea si completarea Legii 263/2010 împreunã cu altele propuse de asociatiile de pensionari din tarã, sau initierea, elaborarea si emiterea unei noi legi a pensiilor, într-adevãr unitare si de duratã care sã nu mai necesite atâtea modificãri si completãri ulterioare.

Presedinte LSPMVJ Ing. Hortopan Ion

Prim vicepresedinte LSPMVJ Ing.Crãciunescu Barboane

Vicepresedinti Ing. Dãbuleanu Ion; Ing. Armean Valentin