S-a votat legea prin care se dubleazã sumele pânã la care autoritãtile publice pot sã încheie contracte fãrã licitatii pentru a debloca lucrãri si servicii de micã anvergurã, dar mai ales pentru a putea fi plãtiti constructorii pentru a nu lãsa primãriile cu ochii în soare. Existã si contestatari care se tem cã doar ”firmele de casã” vor avea parte de contracte.
Pentru a debloca situatii în care administratiile publice trebuiau sã astepte si 2-3 ani pânã la demararea unei investitii de micã anvergurã sau lucrãri absolut necesare, Camera Deputatilor a reusit sã voteze legea care care ridicã pragul la achizitiile publice directe de la 15.000 la 30.000 de euro plus TVA pentru bunuri si servicii, respectiv la 100.000 de euro plus TVA pentru lucrãri.
S-a avut în vedere mai ales cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene.
La votul din plenul Camerei Deputatilor, legea a fost aprobatã inclusiv cu voturile UDMR si PP-DD. Cel mai nehotãrât s-a dovedit grupul PDL. Desi atunci când se aflau la guvernare democrat-liberalii sustineau majorarea pragurilor, acum în opozitie s-au pronuntat împotriva acestei mãsuri. Totusi, un fost ministru al economiei din PDL, Lucian Bode, a votat alãturi de USL.
Cristian Resmeritã: contestatarii legii si povestea drobului de sare
Ca la orice lege în care este vorba de bani, s-au nãscut discutii cum cã oamenii de afaceri agreatii de administratii publice vor profita, fãrã sã se aminteascã de faptul cã aceiasi politicieni s-au plâns, de exemplu, cã minerii nu au cu ce lucra pentru cã dureazã, trebuie respectate niste proceduri greoaie de achizitii prin licitatii, sau cã primarii nu-si respectã promisiunile în investitii.
”Pãrerea mea este cã aceastã lege este una bunã, pentru cã existau lucruri mici de fãcut – lucrãri, servicii – care erau blocate de procedurile licitatiilor, dar mai ales de contestatari, si câte doi ani de zile. Astfel, se scurteazã durata unei investitii. De exemplu în 2011, în 25 august, au fost aprobate proiecte europene cum este ambulatoriul din Uricani, Palatul Cultural Lupeni si încã douã poriecte, iar la Uricani nici dupã un an nu au început lucrãrile datoritã acestor blocaje din cauza metodologiei de contractare pentru lucrãri considerate mici.
În urmã cu 3-4 sãptãmâni s-a deblocat si atragerea de fonduri europene, care omorau administratiile locale. De exemplu, la Lupeni, Primãria plãtea firma constructoare, mult peste partea sa de contributie pentru un asemenea proiect, pe etape, dupã care fãcea documentatia pentru decontare si o trimitea la ADR, Bucuresti, care ADR deconta cota parte în termen de 90 de zile sau chiar mai mult. Multe primãrii au trebuit sã se împrumute pentru a nu pierde investitia. Acum, ADR plãteste direct partea sa de contributie. Pe acelasi principiu de eficientã, de scurtare a timpilor de finalizare a proiectelor, dar mai ales pentru eliminarea blocajelor s-a votat si aceastã lege ridicând plafonul achizitiilor directe. Sigur, întotdeauna vor exista si contestatari, dar asta nu înseamnã cã nu se vor lua hotãrâri care sã miste lucrurile. Altfel, ne plângem ca în povestea drobului de sare” – a declarat Cristian Resmeritã, deputat PSD de Valea Jiului.
Ileana Firtulescu