Până pe 7 februarie 2025, inspectoratele școlare din toată țara vor transmite Ministerului Educației proiectele planurilor de școlarizare pentru anul 2025-2026, în format scanat, conform unei metodologii recente publicate în Monitorul Oficial.

Deși datele vor fi încărcate integral în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR), procesul de aprobare presupune mai multe etape esențiale pentru stabilirea numărului de elevi și al claselor în fiecare unitate de învățământ.
Cum se elaborează și aprobă planurile de școlarizare
Fiecare unitate de învățământ este responsabilă de fundamentarea și elaborarea propriului proiect al planului de școlarizare, având în vedere numărul de elevi pe care îl poate gestiona și profilurile autorizate. Proiectul, propus de conducerea școlii, trebuie să fie avizat de consiliul profesoral, aprobat de consiliul de administrație și înaintat inspectoratului școlar. La nivelul inspectoratelor, planurile vor fi analizate, iar modificările vor fi aplicate dacă este cazul. Ulterior, inspectoratele vor transmite aceste planuri Ministerului Educației, care va analiza datele și va întocmi proiectul de hotărâre guvernamentală pentru aprobarea cifrelor de școlarizare.
De ce sunt importante aceste planuri?
Planurile de școlarizare nu sunt doar o formalitate birocratică; ele stabilesc numărul exact de clase și de elevi care vor învăța în fiecare unitate de învățământ în anul școlar 2025-2026. Mai mult, aceste date sunt cruciale pentru o mai bună planificare a resurselor și pentru alocarea eficientă a bugetelor pentru educație. De asemenea, metodologia stabilește reguli clare pentru înființarea sau desființarea unor clase și pentru ajustarea numărului de elevi în funcție de capacitatea fiecărei școli.
Un proces complex pentru o organizare eficientă
Ministerul Educației joacă un rol central în acest proces, asigurându-se că datele transmise de inspectorate sunt conforme cu reglementările în vigoare. După aprobarea hotărârii de Guvern, ministerul va repartiza cifrele de școlarizare fiecărui inspectorat, care le va distribui către unitățile de învățământ. Aceste etape sunt esențiale pentru o planificare corectă a resurselor și pentru asigurarea unei educații de calitate în fiecare județ și localitate din România.
În concluzie, procesul de aprobare a planurilor de școlarizare pentru anul 2025-2026 este unul complex, care necesită colaborare între unitățile de învățământ, inspectoratele școlare și Ministerul Educației. Fiecare pas este important pentru a asigura o organizare corectă a rețelei școlare și pentru a răspunde nevoilor educaționale ale elevilor din întreaga țară.