Construcția tronsonului cu tuneluri al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva va demara în martie, iar firma românească UMB se angajează să respecte
calendarul de finalizare al PNRR, a anunțat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Datele oficiale indică un termen de execuție de 34 de luni, astfel că,
dacă se emite Autorizația
de Construire și lucrările încep în martie 2024,
termenul de finalizare ar fi decembrie 2026.
Într-un interviu acordat Digi24, Sorin Grindeanu a precizat că data de începere a lucrărilor pe cei 10 kilometri de autostradă între Holdea (județul Hunedoara) și Margina (județul Timiș) a fost stabilită după discuții cu Dorinel Umbrărescu, însă nu a explicat dacă întârzierea a fost cauzată de procedurile birocratice pentru defrișare sau dacă Asocierea UMB – EuroAsfalt (Bosnia-Herțegovina) nu a predat proiectul tehnic complet până în octombrie 2023, conform termenelor din contract.
„Am depășit diverse faze legate de Mediu, de Romsilva, lucrurile dinaintea fazei de execuție. Din discuțiile cu constructorul (nr. UMB), în martie se intră efectiv la execuție. Fiind un contract prin PNRR, 2026 este termenul maxim, deoarece este finanțat prin PNRR”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministerul Mediului a aprobat defrișarea a 18 hectare de pădure pe traseul lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva la sfârșitul lunii decembrie 2023. Până în prezent, constructorul a efectuat doar lucrări pregătitoare și defrișări parțiale, conform explicațiilor Economedia.
„Vestea bună la final de an de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor! A fost emis ordinul de ministru necesar pentru scoaterea definitivă din fondul forestier național a unei suprafețe necesare pentru construirea tunelurilor de pe autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, secțiunea E. Suprafața forestieră este de 18,48 hectare, terenul aflându-se în proprietatea publică a statului și administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, Direcția Silvică Timiș, prin Ocolului Silvic Făget. Odată cu emiterea acestui ordin, nu mai există niciun fel de opreliști pentru eliberarea integrală a amplasamentului. După ce se va emite Autorizația de Construire, antreprenorul poate să intre pe șantier și să înceapă lucrările”, a transmis CNAIR pe pagina de Facebook.
Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Margina (Timiș) – Holdea (Hunedoara) a fost semnat în octombrie 2022 cu Asocierea UMB (România) – EuroAsfalt (Bosnia Herțegovina)/ în asociere pentru experiența pe tuneluri, UMB neavând tunel în portofoliu. Ordinul pentru începerea proiectării a fost dat pe 5 decembrie 2022, iar în noiembrie 2023, UMB avea termen pentru predarea proiectului tehnic pe baza căruia să se dea Autorizația de Construire. Termenul de execuție este de 34 de luni.
Monika BACIU