N ici un produs din Valea Jiului nu beneficiază de eticheta de produs protejat la nivelul Uniunii Europene. Promovarea produselor locale specifice Văii Jiului este aproape inexistentă. Experții de la PriceWaterhouseCoopers au constatat faptul că dezvoltarea agroturismului în Valea Jiului este aproape nulă. ”Din punct de vedere administrativ, Valea Jiului este formată din 6 unități administrativ-teritoriale, 3 municipii și 3 orașe, ce au în componență și sate. Din cauza faptului că fac parte din zone considerate urbane, accesul fermierilor din aceste sate la anumite fonduri specifice zonelor rurale este limitat.
Acesta este unul din motivele pentru care dezvoltarea agroturismului în zonă este redusă. Fermierii locali nu fac parte din lanțurile valorice agricole, având posibilități foarte reduse de distribuție a produselor proprii. Facilitățile locale de prelucrare a produselor alimentare sunt limitate. În Valea Jiului nu există abatoare, centre de colectare și procesare a laptelui, centre de colectare, spălare și procesare primară de lână și piei sau alte facilități similare, necesare micilor producători. Promovarea produselor locale este modestă și ne-unitară. Nu există un concept, un brand care să reunească produsele din zonă și care să le faciliteze creșterea în notorietate. Promovarea online este limitată. În prezent, există un grup de Facebook cu peste 500 de membri dedicat promovării produselor și serviciilor locale din Valea Jiului. Pe portalul produsdehunedoara.ro, este listat un singur produs din Valea Jiului, ciuperci pleurotus de la ciupercăria Birtolom din Vulcan, dintr-un total de 45 de produse agricole specifice județului oferite spre comercializare”, arată experții de la PriceWaterhouseCoopers.
Anual, Primăria Municipiului Petroșani organizează Târgul de produse tradiționale la care participa producători agroalimentari din Valea Jiului și din alte zone ale țării. Participarea producătorilor locali la târguri similare organizate în alte zone din țară este redusă. ”În prezent, doar 5 produse dintr-un total de 1.594 înregistrate în Catalogul Produselor Alimentare Certificate, dezvoltat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), provin din Valea Jiului: cârnați țărănești afumați Edy-Ursu (produși de Edy – Ursu Comimpex S.R.L.) si brânză de oaie Burebista din Lupeni, salam Torpedo și mușchi file afumat din Petroșani (ambele produse de Edy – Ursu Comimpex S.R.L.) și pâine albă de 700 de grame din Petrila (produsă de Loventhal SRL). Nici un produs din Valea Jiului nu beneficiază de eticheta de produs protejat la nivelul Uniunii Europene”, mai notează experții europeni. Un scenariu prevede realizarea unei scheme de ajutor de stat dedicată ITI Valea Jiului, eventual de tip de minimis, pentru susținerea practicării activităților agricole, inclusiv cultivarea fructelor de pădure, creșterii animalelor, derulării activităților meșteșugărești, precum și a altor activități conexe (inclusiv a celor menite să susțină dezvoltarea turismului în și creșterii numărului de produse locale certificate la nivel național și european. Schema va permite atât achiziționarea de echipamente și utilaje, cât și accesul la programare de instruire, inclusiv în domeniul digitalizării. Printre beneficiarii vizați, se vor afla toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special tinerii, șomerii de lungă durată și grupurile dezavantajate pe piața muncii.
Monika BACIU