Mocanita care mergea din Hunedoara la Govajdie isi va relua din nou traseul printre stanci, pe fondul europene. Oficialii CJ Hunedoara lucreaza la un amplu proiect de reabilitare a traseului fostei mocanite, trenuletul care lega municipiul Hunedoara de Govajdie si, mai sus, pana la cariera de la Craciuneasa.
Initial, s-a dorit reabilitarea traseului din bugetul judetului Hunedoara, dar costurile sunt prea pari. Asa ca se asteapta la deschiderea noii linii de finantare, iar pana atunci se lucreaza la stufosul proiect. Consiliul Judetean Hunedoara s-a asociat cu Primariile Hunedoara, Ghelari si Teliuc, precum si cu Asociatia „Salvati Mocanita Hunedoara. Acest lucru inseamna reconstruirea caii ferate, care a fost taiata si vanduta la fier vechi, amenajarea podurilor distruse si consolidarea celor care au mai ramas in picioare, dar proiectul vizeaza si reabilitarea Furnalului din Govajdie. Calea ferata de ecartament ingust dintre Hunedoara si Retisoara (Ghelari) a fost prima cale
ferata ingusta din Ardeal. Era cunoscuta si dupa calea ferata miniera ardeleana sau calea ferata de interes local Hunedoara-Ghelari. Aceasta cale ferata a fost realizata intre 1859 si 1871 si apoi consolidata si prelungita pana la Hunedoara, in 1900, pe baza unui proiect austriac. Declinul ei a inceput in urma cu mai bine de 10 ani. In 2001 s-au dezafectat 11 kilometri de linie dintre Zlasti si Craciuneasa.
Astfel a ramas ultima portiune de 2,3 km lung intre gara mica si fabrica de var din Zlasti care a functionat pana in 2007. In 2009 s-a trecut la casarea liniilor, materialului rulant si podurilor ramase. In vara 2010, la solicitarea tinerilor din Hunedoara comisia de evaluarea monumentelor istorice din cadrul ministerului culturii a iesit, in sfarsit, pe teren si a reusit sa claseze drept monument istoric tot cea ce a mai ramas din calea ferata ingusta, insa si-a pierdut statutul de monument istoric, titulatura ce fusese acordata doar pe un an.
Carmen Cosman