”Nu mai avem frâne, eliberati liniile! Repet, am rãmas fãrã frâne…” ar fi anuntat prin statie mecanicul marfarului. Câteva minute mai târziu avea sã se producã dezastrul. Pozitia în care au fost descoperiti indicã faptul cã au încercat pânã în ultima clipã sã frâneze mastodontul înainte e a ajunge în zonele populate.
Accidentul feroviar a avut loc, sâmbãtã dupã amiazã, într-o succesiune de curbe din zona Merisor, comunã Bãnita. Trenul de marfã a intrat cu vitezã extrem de mare într-o curbã strânsã terminatã cu un viaduct iar locomotiva si cele 14 vagoane au deraiat. O defectiune la sistemul de frânare al garniturii ar fi dus la dezastru indicã mai multe date, însã ancheta efectuatã de Agentia de Investigare Feroviarã (AGIFER) va stabili cu certitudine cauzele accidentului feroviar. Cei doi mecanici de 66 si 51 de ani au pierit iar pozitia în care au fost descoperiti de echipele ISU Hunedoara aratã cã au încercat din rãsputeri sã evite tragedia. Mecanicul si ajutorul sãu ar fi murit în urma rãnilor suferite la impactul cu bordul locomotivei, nu erau încarcerati si au realizat cã au sanse mici sã treacã de zona cu limitã de vitezã dintre Bãnita si Baru Mare. ”Nu mai avem frâne, eliberati liniile! Repet, am rãmas fãrã frâne…” ar fi anuntul dat prin statie de mecanicul marfarului înainte de a deraia. Inspectorii ITM Hunedoara confirmã ipotezã conform cãreia trenul nu ar mai fi putut frâna. ”Sistemul de frânare a cedat. Mecanicii au anuntat prin statie, la Statia Feroviarã Merisor, cã vor veni fãrã frâne si sã le dea drumul pânã vor reusi sã încetineascã sau vor avea un moment în care vor putea încetini garnitura”, a declarat inspectorul-sef al ITM Hunedoara, Adrian Bozdog.
S-au fãcut praf
Impactul a fost atât de puternic încât locomotiva, dupã ce a trecut un pod, a intrat pânã la jumãtate în terasamentul cãii ferate. Garnitura a rupt pur si simplu liniile iar vagoanele au cãzut într-o râpã de la circa 15 metri înãltime. ”Zgomotul a fost infernal, n-am mai auzit asa ceva în viata mea. Am casã în apropiere si stãteam la televizor când s-a întâmplat. Am ajuns la pod si nu mi-a venit sã cred ce am vãzut. Nu m-am apropiat pentru cã a rupt si liniile de înaltã tensiune, dar nu am vãzut miscare. Mecanicii au murit pe loc. S-au mai întâmplat deraieri în zona asta, dar eu nu am vãzut asa ceva în cei 55 de ani ai mei”, a povestit unul dintre localnici. Pompierii ajunsi la fata locului au constatat cã ambii mecanici muriserã. În locomotivã s-au aflat patru persoane, însã doi dintre mecanici au coborât la Târgu Jiu. Avariile produse de accidentul feroviar la infrastructurã sunt extrem de grave. Podul distrus este singurul pe care puteau trece trenurile de persoane si marfã care vin din vestul tãrii si folosesc ruta Valea Jiului. Reparatiile ar putea dura si câteva sãptãmâni spuneau mai multi ceferisti ajunsi la locul accidentului. Prefectul judetului Hunedoara, Fabius Kiszely a cerut CFR sã repare cât mai repede infrastructura în zona accidentului, pentru cã ruta feroviarã extrem de importantã sã fie redeschisã. CFR asigurã transbordare cu mijloace auto — microbuze si autobuze — între statiile Petrosani si Pui (si retur) pentru trenurile locale, iar pentru trenurile de lung parcurs (IR) care circulã spre Arad traficul este redirectionat pe relatia Filiasi – Orsova – Timisoara – Arad, iar cele spre Simeria vor circula pânã la Petrosani, cu transbordare auto Petrosani – Pui, cãlãtorii fiind apoi preluati de alte trenuri care au traseu comun. Accidentul feroviar este anchetat de Agentia de Investigare Feroviarã, ITM si a fost deschis un dosar penal pentru ucidere din culpã.
Maximilian Gânju