Copiii cu dizabilitãti, pusi la zid de un sistem bolnav. Un bãiat de 9 ani din municipiul Lupeni care a fost diagnosticat cu Sindromul Down nu are parte de educatia care i se cuvine. Desi acesta a fost înscris în clasa I, elevului i se refuzã dreptul de a avea un profesor itinerant.

”Este înscris la scoala generalã numãrul 2 Lupeni, eu în calitate de pãrinte si de presedinte al Asociatiei Down am fãcut un demers pentru respectarea Legii 448 în ceea ce priveste un învãtãtor de sprijin sau itinerant. Am fãcut demersurile la scoala rspectivã cât si cãtre Inspectoratul Scolar prin care am cerut un învãtãtor de sprijin, rãspunsul a fost unul negativ pe considerentul cã s-a fãcut structura pentru anul 2013-2014 desi orientarea scolarã pentru acest copil este din anul 2012. Am aflat ulterior cã numai în scoala 2 din Lupeni sunt 18 copii cu CES care au nevoie de acest învãtãtor itinerant de sprijin si pe care legea ne dã dreptul sã îl avem. Cei de la Inspectoratul Scolar ne-au refuzat categoric, spunând cã ei nu au posibilitãtile aceste, acesta a fost motivul pentru care am4-1 fãcut demersurile necesare cãtre Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitãti, mi se pare un abuz ceea ce se întâmplã, cã dacã un copil este integrat într-o scoalã de masã sã nu poatã avea drepturile prevãzute prin legea în vigoare. Totodatã relatia mea cu scoala generalã numãrul 2 este foarte bunã, copilul este integrat acum în structura anului scolar 2013-2014 în clasa I. Am avut o dschidere deosebitã din partea doamnei învãtãtoare care mi l-a acceptat si a pãrintilor care au acceptat acest lucru”,  a declarat Liviu-Robert CORSEANSCHI, tatãl minorului si presedintele Asociatiei Down Valea Jiului. Tatãl bãiatului spune cã minorul va necesita o atentie specialã în timpul orelor de curs, însã situatia este una foarge dificilã.

”Ne va fi foarte greu, cel putin pentru mine va fi foarte greu pentru cã în clasa I se pune altfel structura scolarã, copilul are nevoie de sprijin într-o clasã de 25-30 de elevi sã acorzi atentia deosebitã unui singur elev cu CES este foarte greu, dacã aveam acest învãtãtor, integrarea acestui copil în reteua scolarã de masã era mult mai usoarã si usuram si munca doamnei învãtãtoare. În situatia în care nu mi se respctã acest drept am sesizat Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitãti, a  fost trimisã o adresã cãtre domnul ministru, dacã nu se va respecta nu si se vor lua mãsurile necesare vom aduce acest caz în fata instantei”, a mai spus tatãl copilului.

Mai mult, si reprezentantii Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitãti atrag atentia ministrilot cu privire la acest caz.

”În marja mandatului pe care îl reprezentãm, vã supunem atentiei cazul minorului Adrian CORSEANSCHI diagnosticat cu Langdon Down, retard în dezvoltarea cognitivã, a limbajului si a deprinderilor de autonomie, în vârstã de 9 ani, înscris în învãtãmântul de masã la Liceul Tehnologic Lupeni – Scoala Gimnazialã nr.2 Lupeni, conform recomandãrii din Certificatul de orientare scolarã si profesionalã nr. 158 din 18.09.2012, recomandare valabilã pânã la absolvirea învãtãmântului primar.

4-2

Organizatia noastrã a fost sesizatã de tatãl minorului, domnul Liviu-Robert CORSEANSCHI, cu privire la refuzul Inspectoratului Scolar Judetean Hunedoara de a-i asigura copilului pentru anul scolar 2013-2014 profesor itinerant/ de sprijin, desi în Certificatul de orientare scolarã si profesionalã nr. 158 din 18.09.2012 este prevãzut acest drept. În motivarea refuzului, cei de la inspectorat sustin cã pentru anul scolar 2013-2014 s-a stabilit planul de scolarizare si lista posturilor vacante fãrã a mai avea posibilitatea de a le modifica”, spun reprezentantii CEDCD.

Rãspunul de la Inspectoratul Scolar Hunedoara a fost unul clar. Planul de scolarizare a fost elaborat pentru anul în curs.

”Vã comunicãm faptul cã pentru anul scolar 2013-2014 s-a stabilit planul de scolarizare si lista posturilor vacante si nu avem posibilitatea de a-l modifica în momentul de fatã. Pentru anul scolar 2014-2015 vom avea în vedere cererea dumneavoastrã ca urmare a demersurilor necesare pentru fundamentarea unui post de profesor itinerant/de sprijin care vor fi fãcute de unitatea scolarã solicitantã”, se aratã în rãspunsul oferit de reprezentantii ISJ Hunedoara celor de la Asociatia Down Valea Jiului.

Astfel, la nivelul Vãii Jiului copiii care au fost diagnosticati cu diferite dizabilitãti si au nevoie de asistenta unui cadru didactic itinerant trebuie sã astepte câtiva ani pânã când Inspectoratul va elabora planul de scolarizare.

Monika BACIU