Complexul Energetic Valea Jiului a făcut economie.Cel puțin așa arată datele statistice care pun în balanță cheltuielile de pe vremea când minerii transportau cărbunii cu trenul de marfă, în comparație cu camioanele care duc acum huila la Paroșeni. Dar și cantitatea de cărbune e mai mică.

După ce s-a surpat calea ferată îngustă ce duce spre mina Lonea, Complexul Energetic Valea Jiului a decis ă ducă huila, de la toate unitățile miniere, cu rabele, către Termocentrala Paroșeni. Și se pare că a fost o decizie rațională.
Economic vorbind, în luna octombrie 2022, de la cele 4 sucursale miniere, se adunau 14.264 t de huilă, respectiv 680,1 t/zi.
În varianta transport pe calea ferată, conform prețurilor prevăzute prin contractul încheiat atunci, costul aferent acestui serviciu era de 30,52 lei/tonă, la care s-ar mai fi adăugat cheltuieli cu transportul pe calea ferată îngustă din incinta EM Lonea, până în incinta fostei mine Petrila. Doar că aceasta s-a prăbușit, atunci când au început lucrările de construcție a unui bloc în Petrila.
Așa că, singura variantă era transportul cu rabele, mai ales că CFR majorase tariful. Acesta ajungea, la acel moment, la 38,78 lei/tonă.
În varianta auto, costul a fost estimat la 16,63 lei/tonă.
A existat și varianta combinată, cu mașini și cu vagoanele CFR, dar era mult crescută de majorarea tarifelor pe calea ferată. Cărbunii de la Livezeni și Vulcan, urmau să fie duși pe calea ferată și de la Lonea și Lupeni, cu rabele. Costul total rezultat în acest sistem a fost de 27,48 lei/tonä.
În aceste condiții, spun cei de la Complexul Energetic Valea Jiului, cea mai avantajoasă variantă din punct de vedere economic rămâne cea cu raba.
Tariful de transport cu mașinile, la acest moment, este de 12,3 lei/tonă.

Diana Mitrache