La urmãtoarea editie a aceste campanii se împlinesc cinci ani de zile de când a debutat acest proiect la Deva.
„Premiantii fãrã premii” propune manifestarea publicã a gratitudinii din partea comunitãtii cãtre oamenii remarcabili ai acestei societãti. Reamintim faptul cã aceastã campanie de desfãsoarã fãrã a avea vreun organizator din punct de vedere institutional, fãrã a avea un buget si doar cu dorinta manifestatã expres de a arãta lumii cã stim, dincolo de aparente, sã ne respectãm oamenii valorosi. Invitatul unui asemenea moment aniversar nu putea sã fie decât tot unul foarte important, de aceea ne revine plãcuta bucurie de a anunta întâlnirea cu Ioan Bocsa, personalitate marcantã a culturii românesti, mentor al mai multor generatii de interpreti si cercetãtori preocupati de studierea folclorului muzical românesc.
Este prof. univ. dr. în cadrul Academiei de Muzicã „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, unde conduce Modulul de Muzicã Vocalã Traditionalã si Ansamblul de Muzicã Traditionalã Româneascã „Icoane”. Ioan Bocsa a adus contributii semnificative etnomuzicologiei românesti prin culegeri de folclor efectuate în judetele Alba, Hunedoara, Sãlaj, salvând din teren peste 3.500 de productii muzicale folclorice, prin organizarea unei arhive/fonoteci digitalizate si elaborarea unor cursuri de specialitate.
În anul 2002 a obtinut titlul de Doctor în Muzicã cu tezã: Colinda de pe Valea Muresului Mijlociu (coordonator stiintific prof. univ. dr. Ileana Szenik). Munca în domeniul cercetãrii stiintifice s-a concretizat prin editarea mai multor lucrãri: 1484 Colinde cu text si melodie (1999)- 2 volume; Colinde Românesti (2003) – 2 volume (pentru acestea, în anul 2005 s-a acordat Premiul Ciprian Porumbescu pentru Muzicologie de cãtre Academia Românã); Muzicã vocalã traditionalã din Sãlaj (2009) – 2 volume; Colinda în Transilvania – Catalog tipologic muzical (2011) autori Ileana Szenik, Ioan Bocsa – 2 volume; Muzicã vocalã traditionalã din Muntii Apuseni (2013). A scris si douã cãrti, una cu impresii de cãlãtorie – Cu cântecul în jurul lumii si una de eseuri – Alfabetul gândurilor mele.
În paralel cu munca de cercetare stiintificã, profesorul Ioan Bocsa s-a dedicat si activitãtii artistice alãturi de Ansamblul de Muzicã Traditionalã Româneascã „Icoane”, manifestând o preocupare permanentã pentru dezvoltarea calitãtilor vocale si interpretative ale tinerilor studenti si pentru întelegerea stilului de interpretare caracteristic diferitelor teritorii dialectale. Spectacolele sustinute si înregistrãrile realizate cu Ansamblul „Icoane” constituie o modalitate practicã de restaurare sonorã si restituire cãtre marele public a patrimoniului traditional imaterial.
ANSAMBLUL DE MUZICÃ TRADITIONALÃ ROMÂNEASCÃ ICOANE al Academiei de Muzicã „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca a fost înfiintat în anul 1995, din dorinta de a reînvia si promova valorile spirituale traditionale românesti, constituind în acest sens un model la nivel national. Ansamblul, instruit si condus de cãtre prof. univ. dr. Ioan Bocsa si lect. univ. dr. Alina Stan, este format din studenti si absolventi, având ca liant pasiunea pentru tot ceea ce înseamnã traditie popularã.
În cadrul spectacolelor sustinute, Ansamblul „Icoane“ (grup vocal fete, grup vocal bãieti, grup mixt, trio transilvan si interpreti individuali) îsi propune restaurarea sonorã a unor productii muzicale traditionale arhaice, preluate din colectii si fonoteci sau culese direct din teren, din zone ale tãrii unde folclorul existã în forme foarte putin alterate.
Repertoriul abordat acoperã tot ciclul vietii, cuprinzând cântece rituale ce însotesc cele mai importante praguri – evenimente ale trecerii omului prin viatã: nastere, cãtãnie, cãsãtorie, muncã si moarte. Ponderea cea mai mare o ocupã colinda, cel mai important gen muzical din cadrul Sãrbãtorilor de Iarnã, având o bogãtie si varietate unicã.
Prin modalitãtile de preluare ale cântecelor, prin emisia vocalã specific folcloricã si prin formula instrumentalã tipicã muzicii tãrãnesti transilvãnene, Ansamblul de Muzicã Traditionalã Româneascã „Icoane” îsi doreste atingerea firescului si adesea a dramatismului ritualurilor folclorice si reconstituirea unei atmosfere proprii satului românesc de acum câteva sute de ani.
„Colinda traditionalã româneascã reprezintã un adevãrat univers de o frumusete tulburãtoare, cu origini precrestine. Initial, colinda avea functie ritualã, de urare înaltã întru rodire si fertilitate, omul sperând cã în aceastã perioadã de tranzitie, cum este începutul de an, poate influenta în bine, prin anumite practici, ciclul naturii si principalele evenimente ce vor urma. Personal, mi-am dedicat câtiva zeci de ani cercetãrii colindei: am cules din teren peste 2000 de colinde; am coordonat editarea a douã volume Colinde Românesti, cuprinzând aproximativ 1500 de colinde, pentru care am primit Premiul Academiei Române; am editat împreunã cu cercetãtoarea Ileana Szenik douã volume cu caracter
antologic Colinda în Transilvania – catalog tipologic muzical (editie bilingvã, românã – englezã), în care sunt catalogate peste 7500 de colinde; am editat volumele Muzicã vocalã traditionalã din Sãlaj si Muzicã vocalã traditionalã din Muntii Apuseni, care la rândul lor cuprind aproape 1000 de colinde; împreunã cu Ansamblul de Muzicã Traditionalã Româneascã ICOANE am sustinut zeci de spectacole în tarã si strãinãtate si am înregistrat 4 CD-uri, Colinde Transilvane. Toate acestea le considerãm actiuni de restituire cãtre cei de la care am cules colindele si cãtre publicul larg.
Pentru toate acestea, pentru modul în care s-a dedicat tezaurizãrii valorilor folclorice românesti, pentru modul în care a ales sã transfere mai departe traditiile autentice ale poporului român, în special cele din Ardeal, vã propunem sã ne întâlnim cu el. Sâmbãtã, 13 Octombrie 2018, ora 11.00, artistul, omul, profesorul, interpretul Ioan Bocsa vine la Deva, în Piata Victoriei, la „Premiantii fãrã premii”. Puteti si sunteti rugati sã faceti parte din cei care-i vor multumi prin oferirea unei diplome si a unui buchet de flori tricolor.
Dan Terteci