Dacã inspectorii de muncã sunt periodic cu ochii pe marii angajatori a cãror activitate curentã implicã riscuri, firmele mici ajung sã se verifice singure din punct de vedere al sãnãtãtii si securitãtii în muncã. E drept, sub îndrumarea ITM, care va si verifica, prin sondaj, dacã firmele au spus sau nu adevãrul.
Peste 700 de unitãti mici din zona Hateg – Uricani sunt monitorizate în aceastã perioadã de inspectorii de muncã din Petrosani în cadrul unei actiuni tematice derulate în aceastã perioadã. Iar fiecare inspector din cadrul structurii de la Petrosani a ITM Hunedoara trebuie sã identifice câte 70 de unitãti mici, adicã, în total, peste 700 de unitãti ce sunt controlate, în general, cam o datã la doi ani.
„Controalele se fac în primul rând în functie de riscuri si atunci micii angajatori, comerciantii sau cei care au 2 -3 angajati si nu au riscuri deosebite, sunt controlati la 2 – 3 ani. În cadrul acestei campanii, fiecare inspector trebuie sã tri-mitã o anexã cãtre 70 de unitãti mici, care au între 1 si 9 lucrãtori, o listã cu întrebãri pentru a vedea dacã angajatorul respectã legea în domeniul securitãtii si sãnãtãtii în muncã. Angajatorul îsi completeazã lista, se verificã dacã respectã legea, ne retrimite nouã checklist-ul completat si, dacã existã suspiciuni, prin
sondaj o sã facem si controale la aceste unitãti”,a declarat Ileana Bodea, seful Biroului Sãnãtate si Securitate în Muncã Petrosani din cadrul ITM Hunedoara.
A fost parcursã deja prima etapã, selectarea firmelor si transmiterea adreselor, împreunã cu checklist – urile de verificare tuturor angajatorilor. Iar pânã acum s-au primit peste 200 de rãspunsuri de la angajatori. Pânã prin 25 mai ITM trebuie sã primeascã rãspunsurile si apoi inspectorii de muncã vor face o analizã vizavi de rãspunsurile pe care le-au trimis angajatorii. Iar în a doua parte a anului se fac controale la angajatori, pentru a vedea dacã ce au scris în rãspunsurile înaintate ITM este si real.
Exemple de bune practici
Inspectorii de muncã mai deruleazã în aceastã perioadã o campanie ineditã.
Astfel, fiecare inspector trebuie sã-si aleagã douã unitãti – una micã si una mijlocie – dintre cele cu riscuri deosebite, sã le monitorizeze timp de un an de zile si la sfârsitul anului acestea sã ajungã exemple de bune practici. Legislatia în domeniu spune clar care sunt riscurile mai importante si cãror unitãti trebuie sã le fie acordate atentie si dintre acestea sunt alese firmele monitorizate. „Se aleg unitãti care la ora asta nu sunt exemple de bunã practicã, facem poze, întocmim o notã prin care arãtãm unde sunt acum, iar la sfârsitul anului, cu poze cu tot, trebuie sã devinã exemple de bunã practicã.
Cu aceste unitãti avem o altã campanie. În fiecare trimestru trebuie sã facem întâlnire cu angajatorii, iar la aceste întâlniri sã prezentãm exemplele de bune practici. Aceste unitãti sunt invitate, pentru a vedea unde au fost si unde au ajuns si continuãm, sã ia modelul si ceilalti angajatori”, a mai spus Ileana Bodea, sef Birou SSM Petrosani.
Carmen Cosman