În data de 7 octombrie s-au împlini 46 de ani de la demararea oficialã a activitãtii de productie de la Exploatarea Minierã Paroseni. Primul vagonet cu cãrbune a fost scos la suprafatã în prezenta unei numeroase asistente, printre oficialitãtile prezente numãrându-se si seful statului de atunci, Nicolae Ceausescu.
Astãzi, însã, mina se pregãteste sã-si înceteze activitatea. Potrivit dorintei Comisiei Europene, EM Paroseni ar urma sã fie închisã pânã, cel mai târziu, în anul 2017.
O minã cu un perimetru de peste 5 km pãtrati
Dupã finalizarea prospectiunilor geologice care au pregãtit deschiderea exploatãrii miniere aceasta a fost deschisã prin douã galerii de coastã sãpate de la cota 630 si pânã la interceptarea stratului 18. Perimetrul E.M. Paroseni este situat în partea centralã a bazinului carbonifer Valea Jiului si reprezintã zona de trecere dintre câmpurile miniere Vulcan si Lupeni. Din punct de vedere geomorfologic perimetrul minier Paroseni are un aspect deluros, cauzat de terasa râului Jiu si are o suprafatã totalã de 5,346 kilometri pãtrati.
A fost cândva cea mai modernã minã din Vale
Primul complex mecanizat de tãiere, evacuare si sustinere a fost introdus aici în urmã cu 42 de ani, acesta fiind alcãtuit dintr-o sustinere de tip O.M.K.T., de fabricatie ruseascã, un transportor cu raclete blindat de tip “Ribnyk”, de constructie polonezã si o combinã K.W.B. – 3 R.D.S., realizatã în C.A.E.R.. În aceeasi perioadã în subteranul minei au fost aduse si alte complexe mecanizate din Polonia si R.D.G., de tip “Fazos”, respectiv “Klockner-Becorit”.
Introducerea acestor complexe a reprezentat pentru acea vreme o adevãratã revolutie în tehnologia minierã din Valea Jiului. Tot în aceeasi perioadã au ajuns în subteran si primele transportoare cu bandã de cauciuc, anul 1975 aducând în premierã transportarea întregii productii de cãrbune extras, doar cu acest tip de benzi.
Cu începere din anul 1975, la Paroseni au fost experimentate si primele complexe mecanizate de productie româneascã, C.M.A. 1, C.M.A. 2, C.M.A. 2PH si C.M.A. 5H, care au obtinut performante asemãnãtoare cu cele aduse din strãinãtate.
Mircea Nistor